حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

سفید در سفید! مملو از مهربانی و صفا

سفید رنگ زیبایی است. نشانه صلح است. سفید با خودش خوبی به همراه دارد. هرچه صفا و صمیمیت می خواهی در رنگ سفید می توانی یافت. جالب است که هرگاه به سفید فکر کنی، اولین چیزی که به ذهنت می رسد، آزادی و صلح و امنیت است! دور و برت را که نگاه کنی، سفیدهای زیبا و مقدس زیادی می بینی: گل سفید برای آشتی، لباس سفید برای نوعروس، احرام سفید برای حاجی، دفتر سفید برای نقاشی کودکان، گچ سفید معلم برای یاددادن و موی سفید پدربزرگ و مادر بزرگ مهربان! حتی رنگ سفید پرچم سه رنگ ایران است که سبز و قرمز را محکم بغل کرده و به زیبایش افزوده است. راستی ما در کنار این همه رنگ سفید، آدم هایی را هم می شناسیم که رخسارشان سفیدگون است و آنها را انسان های خوبی می دانیم. حال می خواهم برای شما داستانی بگویم که سفید در سفید است!


یک کوهستان برفی را تصور کن با ارتفاعات سر به فلک کشیده و پر از برف سفید! پرچم سفیدی را تصور کن که همیشه نشان از صلح و دوستی داشته و دارد! یک عده انسان سپیدسرشت را نیز تصور کن که با پرچم سفید در این کوهستان سفید، پای در برف سفید گذاشته اند و تمرین انسانیت می کنند! اینجا خالی نیست، سفید در سفید است و مملو از مهربانی، ایمان و سیب. اینجا تاراز، دیار کهن ایل بختیاری در خوزستان!

 

کوهستان تاراز؛ یک سایت طبیعی آماده برای آموزش های امدادی

تا چند سال قبل هیچ کس تصور نمی کرد که مناطقی در خوزستان وجود داشته باشد که کوهستانی باشد و پر از برف! آخر همگان خوزستان را به گرمایش می شناسند، به گرما و شرجی هایش، به کارون و ساحل زیبایش، به فلافل و سمبوسه و خرمایش، به آدم های مهمان نواز و رئوفش، به دشت های وسیع و کوه های سر به فلک کشیده و به رودهای نیمه خروشانش و بسیاری چیزهای دیگر. برف در خوزستان دیگر نوبر است و جالب! برف های خوزستان هم ماجراها دارد که در این مجال نمی گنجد. چند سال قبل هنگامی که پایگاه امداد و نجات تاراز راه اندازی شد، برف در خوزستان هم با بهت فراوان به اطلاع همه و به ویژه امدادی های جمعیت هلال احمر رسید. از آن سال به بعد این تاراز و مناطق کوهستانی شمال خوزستان همانند دهدز و منگشت ایذه بود که عملیات های بسیاری را به خود دید و هنوز هم می بیند. در طول این سال ها در این منطقه بکر و زیبا، برنامه های متعددی توسط جمعیت هلال احمر خوزستان طراحی و اجرا شده که می توان به برنامه های توان افزایی تیم واکنش سریع، دوره های آموزش تخصصی جستجو و نجات در کوهستان، اردوهای تفریحی و آموزشی مختلف، برنامه های برف نوردی و اجرای جشنواره های متنوع فرهنگی اشاره کرد. در واقع کوهستان تاراز یک سایت آموزشی طبیعی و خدادادی است که با توجه به استقرار پایگاه و کمپ امدادی هلال احمر، می تواند در فصول مختلف سال میزبان اجرای دوره های کشوری و منطقه ای با سطح کیفی بالا باشد. البته این امر، مستلزم نگاه مسئولانه از سوی متولیان استانی و کشوری است که علاوه بر بهره های امدادی، می تواند سبب رونق این منطقه از حیث گردشگری و اقتصادی نیز شود.

 

جشنواره ای متفاوت در برف های تاراز همزمان با سی وهفتمین بهار انقلاب

این جشنواره برای نخستین بار در اندیکای خوزستان و توسط اعضای جوان جمعیت هلال احمر این شهرستان رخ نمون کرده است.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا با اشاره به حضور فعالانه اعضای جوان در برنامه های ابتکاری و خلاقانه اجتماعی می گوید: همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و تولد دوسالگی هلال احمر اندیکا و با هدف ایجاد شور و نشاط انقلابی در جوانان فعال و پرتلاش  این جمعیت، جشنواره آدم برفی در ارتفاعات سفیدپوش تاراز برگزار شد.

شاپور باقری با تأکید بر وجود جاذبه های متنوع گردشگری در شهرستان اندیکا و لزوم معرفی آن به عموم مردم می افزاید: جمعیت هلال احمر اندیکا که اکنون دوسال از تأسیس آن گذشته، نقش بسیار مهمی را در رسیدگی به حوادث جاده ای و کوهستان به خود اختصاص داده و با استعانت از پرودگار یکتا و تکیه بر تلاشه ای اعضای مستعد وجوان خود، موفقیت های زیادی را به دست آورده است.

او با بیان اینکه برای نگهداشت اعضای نوجوان و جوان هلال احمر باید از برنامه ها و فوق برنامه های مفرح و شاد استفاده کرد، اظهار می کند: ایجاد روحیه با نشاط و شاداب در قالب برنامه های آموزشی و تفریحی یکی از روشهای نگهداشت نیروهای کارامد و مستعد به عنوان سرمایه اجتماعی در جمعیت هلال احمر است.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا با اشاره به ضرورت کارگروهی در جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در این جشنواره اعضای کانون های شهری، روستایی و دانش آموزی با برنامه های متنوعی از قبیل مسابقه ساخت آدم برفی، پیاده روی در برف، مسابقه طناب کشی، ساخت کیک تولد برفی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتند.

باقری می گوید: اعضای جوان هلال احمر اندیکا درحاشیه این جشنواره، تعدادی از مهارت های امدادی در کوهستان را فراگرفتند و در پایان به نفرات برتر جوایزی اهدا شد.

او با بیان اینکه ارتفاعات تاراز در شمال شرقی شهرستان اندیکا به عنوان یکی از قطبهای مهم  گردشگری استان خوزستان معرفی شده و در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است، می افزاید: فعالیت ها و عملیات های امدادی بسیار مؤثری توسط جمعیت هلال احمر اندیکا انجام می شود که توانسته در کاهش آثار سوء ناشی از حوادث از حیث جانی، مالی و زیست محیطی اثرگذاری فراوان داشته باشد.

 

دو سال گذشت: برای رسیدن به این نقطه، همه تلاش کردند

رییس جمعیت هلال احمر اندیکا در دوسالگی تأسیس این جمعیت می گوید: در شروع کار و در بحث استقرار و تجهیز اداری، با مساعدت مدیر عامل جمعیت، فرماندار و نماینده شهرستان اتفاقات خوبی صورت گرفت و ما به امکانات اولیه لازم برای شروع به کار دست پیدا کردیم.

شاپور باقری با اشاره به تلاش های صورت گرفته شده در حوزه عمرانی و امداد رسانی می افزاید: دو پروژه با متراژ 5 هزار متر مربع شامل سوله انبار و ساختمان اداری و تجهیز و تکمیل پایگاه امداد و نجات تاراز با پیگیری های مستمر دفتر عمران جمعیت هلال احمر استان به مرحله اجرا رسید و آماده بهره برداری شد.

او با بیان این که اندیکا از شهرستان های حادثه خیز استان می باشد، اظهار می کند: جمعیت نوپای هلال احمر اندیکا توانست تمامی حوادث طبیعی و غیر طبیعی این شهرستان را پوشش دهد. امداد رسانی به جاده برفگیز تازه با استفاده از چند سورتی پرواز هلی کوپتر، امداد رسانی به افراد گرفتار در کوهستان با یک سورتی پرواز، امداد رسانی به افراد درگیر در سیل شیرین بهار، امداد رسانی به افراد درگیر در ریزش کوه(تنگ چلو) و امداد رسانی به بیش از 2 هزار و پانصد نفر در ایام سرد سال در محور خوزستان ـ چهارمحال بختیاری بخشی از فعالیت های امدادی این سازمان در طول دوسال گذشته بوده است.

 

حضور مداوم در فعالیت های امدادی، اجتماعی و عام المنفعه، اولویت اصلی هلال احمر اندیکا

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا با اشاره به فعالیت های اجتماعی در شهرستان می گوید: با توجه به پراکندگی بالای شهرستان و دشواری در امر خدمات رسانی و آموزشی، اقدام به راه اندازی پنج کانون در نقاط پرجمعیت شهرستان کرده ایم که تعداد ۶۰۰ نفر در این کانون ها، آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات را فرا گرفته و به عنوان بازوی جمعیت به توسعه فعالیت های داوطلبی و آموزشی مبادرت کرده اند.

باقری با بیان این راه اندازی تیم های تخصصی امداد و نجات در حوادث جاده ای و کوهستانی از جمله کارهای این جمعیت در دو سال گذشته بوده است، تصریح می کند: اعزام تیم های فرهنگی، بهداشتی و درمانی شامل خدمات پزشکی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، خدمات بهداشتی و ارائه آموزه های مذهبی توسط روحانی به مردم در مناطق للر، کمفه، شاهزاده عبدالله، آلا از برنامه های تأثیرگذار ما در اندیکا بوده است.

وی با اشاره به برنامه های عام المنفعه از قبیل اعزام پزشک به روستاهای برفگیر، ایجاد پایگاههای سلامت در سطح شهرستان و راه اندازی اولین کانون عشایری کشور در منطقه چلو می افزاید: ما در حال حاضر توانسته ایم برنامه چشم انداز چهار ساله جمعیت و طرحی با مضمون شناسایی نقاط حادثه خیز شهرستان را برای اهداف جمعیت آماده کنیم و تمام تلاش خود را در دستیابی به اهداف بشردوستانه جمعیت هلال احمر به کار گرفته ایم.

 

زندگی خالی نیست...

به قول شاعر، اینجا آسمان سفید، خاک هم سفید، قله سیاه کوه ها سفید، قلب ها سفید، سایه ها سفید و همه چیز سفید است. اینجا همه چیز سفید در سفید است! اینجا در کوهستان های تاراز، انسان های سفیدی زندگی می کنند که وجودشان سرشار از مهربانی و ایثار است. آنها از خود گذشته اند و به دیگران رسیده اند. نام قشنگ این انسان های پاک و سفید، "عضو" هلال احمر است! 

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی