حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

امشب حال بچه ها هم خوب است!

مجتبی طحان | شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ب.ظ

گزارشی از ضیافت افطار داوطلبان جمعیت هلال احمر اهواز در بیمارستان شفای اهواز

 

بر قله مهربانی

ترا می ستایم که مهرآسا، مهرآفرینی پیشه توست! تو که بند بند وجودت در پی آسایش دو گیتی است! نه برای خویش که برای همنوعان نیازمندت... تو که ثابت کرده ای هلال احمر، محلی است برای خدمت به نوع بشر و تمامی گیتی عرصه یکتای هنرمندی توست! وه که چه خوش نغمه ای نواخته ای و این نغمه که سروده ای، برای همیشه به یادگار خواهد ماند و این رایحه خدمت توست که دوامش بر جریده عالم ثبت شده است...

  • مجتبی طحان

گفت و گو با حاج یاسر زائری؛ پیشکسوت هلال احمری

مجتبی طحان | دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ق.ظ

دعای خیر مردم والاترین پاداش امدادگران دوران دفاع مقدس


اشاره: هنوز هم نفس گرم آدم‌هایی که ایمان و امید پشتوانه زندگی‌شان بوده و هست، به ما دلگرمی می‌دهد که زندگی جریان دارد و حیات به راه خویش ادامه می‌دهد. انسان‌هایی با دل‌های دریایی و جوان که وجودشان در سال‌های حماسه و ایثار منشاء خدمات شایان بوده و حضورشان در این روزها زینت‌بخش هر محفلی است که آیه ایمان و عشق در آن تلاوت می‌شود.
بر ماست که قدر این گل‌های باغستان فداکاری را بدانیم و از وجود نازنینشان بهره‌ها ببریم. حاج یاسر زائری از زمره این افراد است. او که در اوایل جنگ در خرمشهر با وجود همه کاستی‌ها و سختی‌ها کمر همت بست با دوستانش و واحد امداد جبهه با وجود انسان‌هایی آزاده و بشردوست تأسیس شد. امداد جبهه‌ای که امدادگران زیادی را در کسوت «شهید» به آستان جانان تقدیم کرد. گپ و گفت زیر به بهانه سال های طلایی دفاع مقدس با رئیس جمعیت هلال‌احمر بندر ماهشهر ـ حاج یاسر زائری ـ انجام شده است.

 

  • مجتبی طحان

همای رحمت، یک راه روشن است!

مجتبی طحان | جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۲۰ ق.ظ

این روزها...

این روزها که می گذرد، روزهایی است سیال با نسیم روح نواز بال ملائکی که پروازکنان تا کوچه باغ عاشقی آمده اند و نظاره گر انسان هایی هستند از جنس آسمان. این روزها که می گذرد، آدم هایی را می بینی که دل در گرو مهر به همنوع نهاده اند و این میهمانی خدا را بدون انسان های گرفتار نمی خواهند! گویی می خواهند نوای ملکوتی "الجار ثم الدار" تا ابد الدهر بر پهنه گیتی جاری و ساری بماند. برخی اوقات می مانم که چه کلمه ای زیبنده این بندگان خوب خداست؟ زبان الکن من، قاصر از توصیف این اهالی بهشت خدا بر روی زمین است!

 

  • مجتبی طحان

گرفتار برق عشق شدم!

مجتبی طحان | يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۸ ق.ظ

گفتگو با زوج امدادگر رامهرمزی ـ آقای مجتبی اسکندری و خانم فاطمه جابری

 

اشاره: وقتی تخصص و اخلاق در کنار هم در وجود کسی یافت می شود، تندیسی از یک انسان کامل است که می توان از او الگو گرفت. هنگامی که شاخص خدمت بی منت و از خود گذشتگی را در کسی ببینی، می شود یک انسان تمام عیار که می توان به او تکیه کرد و از او انتظار یاری و فداکاری داشت. در درون برخی از امدادگران جمعیت هلال احمر هم، این صفات را می توان به خوبی مشاهده نمود.

حال تصور کن که این صفات پاک در درون 2 نفر باشد و چون ما در زندگی برای دوستی، تفاهم و ازدواج به دنبال صفات مشترک هستیم، این خصلت ها به کار ما می آید و می شود یک ازدواج هلال احمری! ازدواجی که هم برکت دارد و هم می تواند برای اعضای هلال احمر به عنوان الگو محسوب شود. از حدود سال 91 هم در شهرستان رامهرمز، این ازدواج های هلالی! آغاز شده اند و تا کنون شاهد بیش از 8 پیوند امدادی بوده ایم. مجتبی اسکندری و فاطمه جابری، عروس و داماد داستان ما در این گفت و گو هستند.

 

  • مجتبی طحان

رمز فراموش شده!

مجتبی طحان | چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳ ب.ظ

1- یکی از ضرورتهای اخلاق مسلمانی و معاشرت مکتبی، «مردم داری» است، یعنی با مردم بودن، برای مردم بودن، در خدمت دیگران بودن، شریک درد و رنج و راحت و غم دیگران بودن. همراهی و همدردی و همگامی و همخونی با دیگران و هر نام دیگری که بتوانی بر آن بگذاری، لیکن واقعیت، همه یکی است، یعنی خود را خدمتگزار و غمخوار دیگران دیدن و دانستن.
این، رمز و راز حیات اجتماعی یک مسلمان است و برای او «پایگاه مردمی» و برخورداری از رأفت و رحمت و مودّت و حمایت مردم را فراهم می آورد.
ماهی به آب زنده است و یک مسلمان اجتماعی، به حسن سلوک با دیگران.
باید دید چه چیزهایی و چگونه رفتارهایی و چه روحیّاتی این زمینه و موقعیت و پایگاه را برای انسان پدید می آورد؟ وقتی هدف یک مسلمان، خدمت بیشتر به همنوعان است، باید راه و رسم آن را هم آموخت. مردم داری، یکی از این رمزها است.
  • مجتبی طحان

نمک گیر هلال شدم!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ق.ظ

اشاره: چه خوب است در مجموعه ای خدمت کنی که درد را بشناسد و برای تسکینش، چاره ای بیاندیشد. از آن نیکوتر اینکه که کسی که در این مجموعه فعالیت می کند، خود نیز اهل درد باشد؛ بدین یعنی که دردمند بوده باشد! چقدر زیباست شخصی که قرار هست به دردمندی کمک کند، خود نیز محرم و اهل دل باشد که عملش با نیتش مصادف خواهد بود! هرجا فعالیتی و خدمتی است، او هم آنجاست. کسی که طعم تلخ جنگ زدگی را چشیده و تا 10 سال پس از جنگ از شهر خرم و خونین ایران، دور بوده، طعم خدمت را بیش از همگان می داند. برای همین است که پیوسته با صبوری به فعالیت در این نهضت خدایی می پردازد و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، او را از انجام رسالتش باز نداشته است! مربی باسابقه امداد هلال احمر خرمشهر که امدادگران زیادی را تربیت کرده است و نام هلال احمر را بی نام خدای بزرگ بر زبان نمی آورد. گفتگوی ما را با رضیه سالمی بخوانید:   

 

  • مجتبی طحان