حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

یادداشت: مجتبی طحان؛ روزنامه نگار| این روزها درجه حرارت و دمای هوا در استان جنوبی خوزستان، خاص و غیرقابل باور شده است. دمای 50 درجه در خوزستان مدت هاست که عادی شده و مانند بقیه مصائب، مشکلات و بلایا جزو لاینفک زندگی این مردم خونگرم گشته است. مشکلاتی که معمولاً راهکاری جز عادی سازی برای آنها ارائه می شود و در نهایت با وعده های سرخرمن از سوی مسئولین، مردم از حل آنها ناامید می شوند.

 

 

شاید پرداختن به موضوع غرق شدگی در این روزها، از نگاه دیگران با بی توجهی و حتی بی حوصلگی روبرو شود و یا شاید  محلی از اعراب نداشته باشد، چرا که به کرات به این مسأله مهم پرداخته شده است ولی برای استان خوزستان که متأسفانه رتبه نخست را در آمار غرق شدگی در رودخانه ها به خود اختصاص داده، این موضوع باید یک دغدغه همیشگی باشد و برای پیشگیری از وقوع این بحران خانمان سوز، چاره ای اندیشیده شود. بحرانی که در شش ماهه نخست سال 95 بیش از 65 خانواده را عزادار کرد و 70 نفر را به سینه خاک سپرد.

آمار غرق شدگی فاجعه بار است

 

 

در خوزستان فصل تابستان چند ماه زودتر آغاز می شود و گرمای سوزان آن مردم را به شنا در کانالهای آبیاری یا رودخانه ها وا می دارد اما موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که در این استان طی ایام گرم سال همواره شناگران را در این محل ها به شدت تهدید می کند.

 

 

همچنین کارون با طول یک هزار و 800 کیلومتر از کنار هزار روستا و هفت شهر بزرگ که در حاشیه آن قرار دارد می گذرد. از سوی دیگر همه ساله در ایام نوروز خبر غرق شدن تعدادی از مردم خوزستان در آبهای استان منتشر می شود، این در حالی است که جلسات بهبود وضعیت در تیرماه که اواسط فصل تابستان در خوزستان به شمار می رود برگزار می شود. در حال حاضر یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم میزان بالای غرق شدگان است و خوزستان در 10 سال اخیر بیشترین آمار غرق شدگان را دارد و در 2 سال اخیر هم رتبه نخست غرق شدگان در کشور بوده است که این مساله می تواند نگران کننده باشد. در این میان بر اساس اعلام نهادهای ذیربط، آمارها نشان می دهد 95 درصد غرق شدگان به رغم تصوری که وجود دارد بومی هستند. از این تعداد غرق شده، 75 درصد در رودخانه ها و 11 درصد در کانال های آبیاری غرق شده اند.

 

 

 
متولی کار معلوم نیست!

 

 

از سال های گذشته درباره ساماندهی استفاده از رودخانه ها در تابستان و فاجعه بار بودن آمار غرق شدگان استان مکرر صحبت به میان آمده و در برخی موارد هم جلساتی تشکیل شده، اما به دلایل مختلف از جمله مشخص نبودن متولی اصلی در این بحث مهم، آمار غرق شدگان روز به روز به فزونی میل کرده است. به گفته برخی از مسئولان بهترین راهکار، اطلاع رسانی و حصارکشی مناطق خطرناک است ولی تاکنون چنین اتفاقی برای ایمن کردن مناطق خطرناک نیفتاده و هیچ دستگاهی نیز خود را متولی این امر ندانسته است.

 

 


ضرورت ایمن سازى ساحل رودخانه‌ها همسان ساحل دریاها

 

 

البته راهکارهای مختلفی در خصوص مقابله با این آسیب جدی در جامعه به ویژه در فصل تابستان وجود دارد که از آن جمله می توان به احداث پایگاه هاى امداد و نجات در کنار رودخانه هاى شلوغ و توسعه و تجهیز پایگاه های امداد و نجات موجود در استان اشاره کرد. همچنین آموزش افرادی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگى مى کنند برای کمک به افراد غرق شده بسیار مفید و کارساز است. از سوی دیگر ایمن سازى ساحل رودخانه‌ها همسان ساحل دریاها که به ویژه در استان های شمال کشور انجام شده و همچنین ساخت استخر در شهرستان هاى بدون استخر می تواند به حل این معضل کمک شایانی کند.

 

 


ضرورت آگاهی مردم در خصوص شنا در مناطق ناامن و پرخطر

 

 

اگر آگاهی لازم درباره شنا کردن در مناطق ناامن و پرخطر بوجود بیاید شاهد حوادث غرق شدگی نخواهیم بود. برای برون رفت از این معضل باید همه دستگاه ها وارد کارزار شوند که در این بین حتی جان یک انسان نیز با ارزش است و وظیفه دستگاه های مرتبط، حفظ جان شهروندان است و باید زمینه آن را فراهم شود. در همین راستا، با هم افزایی و همراهی همه دستگاه های استان خوزستان زمینه لازم برای رفع مخاطرات و افزایش توانمندی شهروندان خوزستانی در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی فراهم می شود.

 

 

 
افزایش میزان غرق شدگی در مقایسه با سایر استان ها

 

 

در حال حاضر معضل غرق شدگی یک روند صعودی در استان خوزستان دارد و در مقایسه با سایر استان ها متأسفانه شاهد افزایش میزان غرق شدگی هستیم. آمار افراد غرق شده در رودخانه های خوزستان در مقایسه با سایر استان های کشور معنی دار بوده است و به همین خاطر کارگروه امداد و نجات باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد و برنامه راهبردی برای آن تدارک ببیند. باید حساسیت لازم در خصوص خطرات و پیامدهای شنا در مکان های ناامن رودخانه های استان در میان مردم ایجاد شود تا آمار غرق شدگان در خوزستان کاهش یابد. سالانه بیش از 100 نفر در اثر این حادثه از بین می رود که این امر مهم نیاز به توجه ویژه ای از طرف مسئولان دارد تا بیش از این شاهد صدمات این حادثه نباشیم.

 

 

 
سدی در مقابل آبتنی های مرگبار باید ساخت

 

 

 

بی جهت نیست که آموزه های دینی انسان را تشویق به آموزش شنا کرده اند. آمار ها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. اما با انجام راهکارهایی مدون و دلسوزانه می توان همچون سدی که در برابر آب هایمان قرار دارند، در برابر مرگ های ناشی از شناهای ناشیانه ایستاد.

 

 

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی