حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

امدادگری با عشق و عطش!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲ ب.ظ

چه ترکیب زیبا و ملیحی می شود! امدادگر باشی و روزه دار و در اندیشه خدمت به خلق، نفس های قدسی ات را به سوی معبود بفرستی.

روی سخنم با توست! ای امدادگر روزه دار...

رمضان است. چشم هایت را ببند و از خداوند، هدایت به راه راست را از اعماق جان طلب کن. سی روز از سحر تا غروب، از خوردن و آشامیدن دست می کشی و تاب می آوری. و البته می دانی که روزه ماه مبارک، فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست که اگر دست بی نوایی را بگیری و دستگیری اش کنی، باز روزه داری کرده ای! رمضان، فرصت میلاد دوباره توست. تجدید حیات تو، در رمضان است. ای امدادگر فداکار! اگر چه تو برای خدمتی که به خلق خدا می کنی، قرابتی وسیع به ایزد منان داری، لکن در این روزها و شب هاست که تو به خدا نزدیک تری، ببین که لحظه لحظه، نزدیک و مهربان با تو، سخن می گوید؛ از او بخواه که ترا در این راه مستدام بسازد که اگر حرکتی است برای رضای اوست! راهی که انتخاب کرده ای و چه باشکوه مسیری است که از کف جاده ها و در اعماق دره ها، تو را به آن ذات لایتناهی متصل می کند.

  • مجتبی طحان

جوانان، طلایه داران مقابله با آسیب های اجتماعی

مجتبی طحان | چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱ ق.ظ

روزنامه شهروند| گفتگو// جوانان، طلایه داران مقابله با آسیب های اجتماعی

ما براساس روش‌های علمی و کارشناسی‌شده برنامه‌های آموزشی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی اجرا و پیگیری می‌کنیم

 

مجتبی طحان؛ روزنامه نگار| برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی خلاقانه و ابتکاری درحوزه پیشگیری از اعتیاد موضوعی است که در چند سال اخیر توسط سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال می‌شود. جمعیت هلال‌احمر نیز در کنار فعالیت‌هایی همچون حوادث جاده‌ای، زلزله و سیل که در راستای رسالت ذاتی خود است، این برنامه‌ها را با استفاده از ظرفیت داوطلبی و نیروی جوان خود پیگیری کرده است. «نه به اعتیاد»، «گل به جای سیگار» و «امید اجتماعی» ازجمله برنامه‌های اجراشده در این حوزه است. «شهروند» این موضوع را در گفت‌وگو با دکتر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان بررسی کرده است.

  • مجتبی طحان

مارش آزادی خرمشهر را که شنیدم، از خوشحالی فریاد زدم!

مجتبی طحان | چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳ ق.ظ

گفتگو با سکینه حورسی بانوی شجاع خرمشهری که 45 روز در خرمشهر همپای زنان و مردان دیگر مقاومت کرد//  مجتبی طحان/ روزنامه نگار

 

اشاره| کلیشه ها همیشه برای شکسته شدن خلق می شوند. کلیشه هایی که به آنها عادت کرده ایم. مثل اینکه زن ها تنها برای خانه داری خلق شده اند. اما جنگ همه این کلیشه ها را شکست. 8 سال جنگ نابرابر با دستان خالی با دشمن تا دندان مسلح هرگز نتوانست قامت ایرانی را حتی اندکی خم کند. می گویند جنگ مرد می سازد و چه خوب گفته اند. جنگ از شیرزنان ایرانی اسطوره هایی ساخت بی تکرار. اسطوره هایی که درس مردی و مردانگی به مردان ایرانی دادند و این همان کلیشه ای بود که جنگ تحمیلی مهر باطل بر آن زد. زن چیزی کمتر از مرد ندارد. همه اینها را گفتم تا به بهانه سوم خرداد سالگرد آزادسازی خرمشهر با یکی از حماسه سازانی هم کلام شویم که از جنس همان حماسه های مردانگی است. سکینه حورسی بانوی خرمشهری است که خاطراتی تلخ و شیرین در ذهن و قلبش نقش بسته است. خاطراتی که امروز بر دفتر ما نقش می بندند.

 

  • مجتبی طحان

گفتگو با حاج کریم ملاعلیزاده از رزمندگان مقاومت 45 روزه خرمشهر پیش از اشغال// مجتبی طحان/ روزنامه نگار

اشاره| هرچه قدر هم بگردی، زیباتر از جمله های معمار پیر جمهوری اسلامی نمی یابی، آنجا که درباره خرمشهر و آزادشدنش از کنه وجود، جملاتی الهی را واگویه می کند: « فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است؛ خرمشهر شهر لاله های خونین است! خرمشهر را خدا آزاد کرد».

خرمشهر آن روزها آسوده نشسته بود در کنار کارون زیبا و دل انگیز و کشتی هایی که مدام در حال حرکت بودند و این بانگ پرشور و طراوت بوق کشتی ها بود که شهری پر از تکاپو و تلاش را نشان نشان می داد! شهری که برای خودش سری در میان سرها داشت و افتخارش این بود که به او عروس خلیج فارس می گفتند. نخل های سرکشیده تا فلک با گیسوانی پر از الماس های ارغوانی خودنمایی می کردند و هیچ گاه در تصور خویش، صدای چرخ های تانک و خمپاره را نمی شنیدند. تا شهریور 59 که خرمشهر، خونین شهر شد و شب ها و روزهایی را گذراند پر از دود و گلوله و خون! این روزهای شب سان، بیش از 19 ماه طول کشیدند تا انسان هایی از جنس نور، این پاره تن ایران را به مام وطن بازگرداندند. خبر فتح خرمشهر برای مردم ما آنقدر وجدآور بود که گویی خانواده ای بزرگ فرزند از دست داده خود را بازیافته بودند و در میان اشک ها و لبخندها، جای بسیاری از بچه های این مرز و بوم را خالی می دیدند.

  • مجتبی طحان