حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

میهمان ناخوانده ای به نام ریزگردها!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۵۴ ق.ظ

 اشاره: سال هاست که میهمان ناخوانده ای به نام ریزدگردها، ذرات معلق و گرد و غبار، همنشین برخی از استان ها شده و زندگی مردم را دچار مشکلاتی متعدد کرده است. در خوزستان نیز شرایط به همین صورت است و با توجه به شرایط خاصی که بر این استان محروم مترتب می باشد، نیاز است که مسئولان و متولیان امر برای حل این مشکل که در روزهای اخیر دیگر نه به عنوان میهمان ناخوانده که همنشین شب و روز خوزستانی هاست، چاره ای اندیشیده و در رفع این معضل زیست محیطی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. این روزها هم هلال احمری ها برای خدمت سر از پا نمی شناسند و پیگیری مصرانه مسئولان از مرز و حضور سرپرست سازمان امداد و نجات در خوزستان و بازدیدهای متعدد از پایگاه ها، بیمارستان ها و حتی کانون های احتمالی گرد و غبار مؤید این مطلب است. البته بچه های امدادگر هرجا که باشند و هدف، بشردوستی باشد، همین گونه عمل می کنند و این روزها بحث ریزگردها، نکته قوت خدمت این سپیدسرشتان سرخ پوش است واگرنه هلال احمری ها ثابت کرده اند که در هر شرایطی آماده به کار هستند و در حوادث ملی و حتی بین المللی توان خود را به جهانیان نشان داده اند.

 

  • مجتبی طحان

حس خوب اشتیاق برای خدمت به مردم!

مجتبی طحان | پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۴۳ ب.ظ

اشاره: هر انسانی برای ماندگاری در عصر خویش و البته در اعصار آینده، نیاز به یک وجه نیک دارد و سخن از او به عنوان یک انسان مانا، در طول تاریخ ادامه خواهد داشت. در کنار این ماندگاری، برای برخی افراد این ماندگاری یک وجه دیگر هم دارد و آن "گمنامی" است که ما در جمعیت هلال احمر به کرات این صفت را در آدم هایش مشاهده نموده ایم. امدادگران جوان هلال احمر هم از این دسته افرادند. سخن درباره خداجویانی است که دل در گرو عشق به خالق توانا و خدمت به خلقش سپرده اند و در این راه از هیچ کاری فروگذار نخواهند کرد. مسعود اورکی یکی از این افراد است که چندسالی است که به عنوان عضو کانون دانشجویی دانشگاه آزاد ایذه و یکی از امدادگران حاضر در صحنه، خدمت بی منت به خلق خدا را پیشه خود ساخته است و در کارهای خبری هم دستی بر آتش دارد.

جوان دوست داشتنی و مهربانی که مدتی است در پایگاه امداد جاده ای سراک به عنوان امدادگر فعالیت می کند. او که طعم خدمت در هلال احمر را با هیچ لذتی در این دنیا عوض نمی کند و به زعم خودش بهترین راه را برای زندگی اش انتخاب نموده است.

  • مجتبی طحان

هلال احمر خوزستان در نوروز 94

مجتبی طحان | يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۴۱ ق.ظ

از خوزستان که صحبت به میان می آید، به ناگاه ذهن هموطنان عزیز بسان آیینه ای از جان فشانی ها و ایثارگری های شهدای هشت سال دفاع مقدس در سراسر این مرز پرگهر و به خصوص کربلای ایران پرده برمی دارد. آب و هوای خوزستان در ایام نوروز باستانی علاوه بر سبزی، طراوت و دل انگیزی فرحبخش، عطر و بوی لاله های سرخ سرزمین شهادت و جانبازی در روزگار رشادت و حماسه را به همراه دارد که به همین سبب، بسیاری از هموطنان عزیزمان در ایام نوروز که امسال با نام بامسمای حضرت زهرای مرضیه(س) مزین شده بود به این سرزمین سفر کردند.

  • مجتبی طحان

من و پیام هلال!

مجتبی طحان | پنجشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۴۷ ب.ظ

قصه پیام هلال برای ما هلال احمری ها جور دیگریست! پیام هلال چیزی است شبیه تزریق خون هفتگی به پیکره ی هلال احمر! پیام هلال شبیه یک قطار است با واگن های گونه گون و مسافرانی که خوشبختی خویش را در خدمت به نوع بشر می جویند و هر هفته با پیام مهر در تمام دنیا می چرخند! مسافرانی که باورشان با بشردوستی بارور شده است.

پیام هلال کبوتری شده است با بال هایی از جنس صلح و دوستی که عشق به انسان و انسانیت را از صمیم جان، بانگ می زند و در آسمان آبی ایثار دل در گرو نازنین جانانی می دهد که از خود گذشته اند و به دیگران رسیده اند!

و اینک؛ پیام هلال نماینده هر کسی است که زندگی اش رنگ و لعاب خدایی دارد و در کوچه باغ عاشقی، مشق عشق می کند و با آهنگ خدمت به پیش می رود!


  • مجتبی طحان

گفتگو با حاج عاشور قنواتی؛ پیشکسوت هلال احمری

مجتبی طحان | شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۵۳ ق.ظ

جمعیت هلال احمر با "مردم" معنا می شود!

 

اشاره: هندیجان (هندیون، هندیان، هندیگان) یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر در غرب شهرستان بهبهان و در شمال بندر دیلم قرار گرفته است. رودخانه‌ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. زبان این دیار فارسی با گویش محلی (گویش بندری) است که البته تشابهات بسیاری میان این گویش و گویش اقوام بختیاری وجود دارد. رودخانه هندیجان علاوه بر نقشی که در کشاورزی و تجارت منطقه دارد، از نظر زیبایی‌های طبیعی نیز قابل توجه است. سواحل طولانی خلیج فارس علاوه برآنکه امکان اجرای طرحهای پرورش آبزیان را میسر می سازد، این استعداد را نیز دارد تا همچون گذشته نقش خود را در توسعه تجارت خارجی بازیابد. جمعیت هلال احمر در هندیجان نقش ویژه ای در امداد جبهه و امدادرسانی در سیل های مهیب سال های دور داشته است. گفتگوی زیر با عاشور قنواتی رییس هلال احمر هندیجان انجام شده است.

  • مجتبی طحان