حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

اندر معجزات پارتی بازی(1)

مجتبی طحان | شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۱، ۰۲:۵۷ ب.ظ
اصلا کی می گه پارتی بده؟ پارتی بازی خیلی هم خوبه، چون می تونه من رو از این وضعیت نجات بده. من این همه سال درس خوندم و فوق لیسانس گرفتم! ولی  الان هیچ کس بهم کار نمیده و مجبورم راننده تاکسی بشم، واقعا چرا نباید دنبال یکی باشم که با پارتی بازی برام یه کار دست و پا کنه؟

جوانی تحصیل کرده هستم  با  هزاران آرزو، دلم می خواد شغل مناسب با حقوق کافی داشته باشم تا بتونم برای خودم  خانه و اتومبیل فراهم کنم و ازدواج کنم،  اما ..... اما قبل از همه اینها به یه پارتی خوب نیاز دارم تا بتونه برام شغل مناسب و متناسب با رشته تحصیلی ام پیداکنه.....!

اگر صادق باشیم همه ما در پی برخی مشکلات و موانع قانونی که با آنها روبرو می شویم، به دنبال پیدا کردن نوعی ضابطه هستیم تا مشکل ما را از راه میانبر پارتی بازی حل کند و یا روند انجام آن را تسریع بخشد.  همه ما کم و بیش از معجزات پارتی بازی بهره برده ایم و مزه شیرین آن برایمان خوشایند بوده و هست .

غافل از آن که این اعتقاد و ایمان پنهان و نهفته در وجود تک تک ما باعث شده فرسنگ ها از دنیای آرمانی و جامعه ایده آل و مدرن دور شویم. با چنین نگاه و انتظاراتی چه حقیقت ها که از ذهن و روح ما گریخته و چه عدالت خواهی ها که جز سوسویی از آن در درونمان باقی نمانده است .

رشوه  به یک شعبده تبدیل شده که بسیاری از  نا ممکن ها، تنها و تنها، به واسطه آن ممکن می شود ، قانون در مقابل رشوه بی رنگ و زبان بسته می شود، تخلف ها به واسطه رشوه به یک امر کاملا قانونی تغییر شکل می دهند، چشم ها در مقابل رشوه بسته می شود و کمر ایمان و اراده برخی افراد در مقابل رشوه به تعظیم فرو می آید .

 روابط و ضوابط و پارتی بازی ها معجزه می کنند: می توانند برای برخی افراد فاقد تخصص و تحصیلات، سودها و موقعیت های کلان به ارمغان آورند،  کلید رهایی از چنگ قانون هستند، زمان انجام کارها را تسریع می بخشند، ظالم یا قانون شکن را به یک فرد محق و شریف تبدیل می کنند و مظلوم و متضرر را متهم به توهم و کج فهمی می نمایند و.... و اینها تنها بخشی از معجزات پارتی بازی است ....

روی دیگر این سکه نا امیدی و بی اعتمادی است که یک جامعه را اسیر و فلج کند. بسیارند افرادی که امید آنها برای داشتن موقعیت هایی که شایستگی آن را داشته اند از بین رفته است. بسیارند کسانی که حقوق مسلم آنها به واسطه رشوه و یا پارتی بازی، پایمال شده و همه این ها در خاطره خاموش جامعه، نوعی بی اعتمادی و ناامنی و ناامیدی ایجاد می کند و هر چه این غده سرطانی بیشتر و بیشتر در جامعه ریشه می دواند، درمان آن نیز سخت تر می شود تا اینکه سرانجام دیگر راه علاجی برای آن نیست.

 

 برگرفته از سایت تبیان همراه با تغییر*

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی