حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

دنیا در حال تحسین و آرامش مردم ژاپن هستند!

مجتبی طحان | جمعه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۴۲ ب.ظ

اشاره: آنچه در زیر مشاهده می شود، مطلبی پندآموز است که آقای حسن تردست به رشته تحریر درآورده است. این مطلب از وبلاگ رضا بهرامی گرفته شده است که به دلیل دیدگاه نقادانه در این پست آمده است.

 

آنچه که در نگاه اول در ذهن هر انسانی در رابطه با حوادث، سوانح،بلایا و فجایع خطور می کند ویرانی، به هم خوردن نظم عمومی، خسارات مادی، تلفات انسانی و نابودی زیر ساخت هاست... اما هر واقعه تلخی حاوی نکاتی پند آموز است و یا بهتر بگوییم در دل هر تهدیدی فرصتی هست که باید آن را به درستی شناخت و از آن نهایت بهره برد.

یک زلزله ۹ ریشتری زاپن را لرزانده است. شدت و قدرت زلزله آنقدر زیاد بوده که باعث شده است سرعت گردش زمین به دور خودش تغییر کند و سونامی آن تا آن سوی اقیانوس آرام و سواحل کالیفرنیا برود. راکتورهای اتمی فوکوشیما در معرض انفجار و نابودی هستند. و این به معنای این است که فاجعه هیروشیما در حال تکرار است. شهرهای ساحلی به کلی نابود شده اند و هزاران نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده اند و تعداد زیادی مفقود و ناپدید شده اند. و اما مردم ژاپن در حال زندگی کردن هستند.
گزارشگر تلویزیون npr با زن میانسالی صحبت می کند که با آرامش تمام در حال جدا کردن کاغذ و پلاستیک در میان زباله ها ی پناهگاهش بود تا برای بازیافت بفرستند.
معلمی به خبر نگار می گوید که عمری در این شهر به تدریس مشغول بوده است و حالا نگران دانش آموزان سابقش هست که در میان گمشدگان هستند. دنیا در حال تحسین و آرامش مردم ژاپن هستند و همه دارند می پرسند چرا ژاپنیها مغازه ها را غارت نمی کنند؟

نکاتی قابل توجه و پند آموز از زلزله اخیر در کشور ژاپن
1- آرامش: با توجه به حجم بالای خسارات و تلفات حتی یک مورد سوگواری شدید یا به سر و صورت زدن دیده نشد. 
2-وقار: صف های منظم برای آب و غذا تشکیل شد و بدون هیچ حرف و یا حرکات زننده یا رفتار خشن و ناشایست که خاص مواقع بحران است منتظر تقسیم آنها بودند.
3-توانمندی: در اثر شدت لرزش ساختمانها به طرفین پیچ و تاب می خوردند ولی فرو نمی ریختند و یا فروریختن ساختمانها اندک بود.
4-رحم و شفقت: مردم فقط اقلام مورد نیاز روزانه خود را تهیه کردند ، خبری از احتکار و دپو کردن نبود و این باعث شد که همه بتوانند آذوقه کافی تهیه کنند.
5-نظم و انضباط: غارتگری دیده نشد، زورگوئی یا از دست دیگران ربودن هرگز دیده نشد. فقط نظم بود و تفاهم و همدردی.
6-گذشت و ایثار: مسئولین دولتی، مسئولین محلی، پرسنل سازمانهای خدمات عمومی و امدادی با وجود اینکه خاواده هایشان در میان آسیب دیدگان بودند، به ارائه خدمات عمومی پرداختند. کارگران نیروگاههای اتمی با وجود خطر انفجار در نیروگاه ماندند و به خنک کردن دستگاه ها پرداختند.
7- مهربانی و مهرورزی: رستورانها قیمت ها را کاهش دادند. خود پردازها بدون محافظ دست نخورده باقی ماندند و دستگیری و یاری رساندن فراوان از افراد ناتوان وجود داشت.
8-آموزش: از کوچک تا بزرگ، از بچه تا سالمند همه می دانستند باید چکار کنند و دقیقا" همان کار را می کردند.
9-وسایل ارتباط جمعی: رسانه ها در انتشار اخبار بسیار خود دار بودنداز گزارشات مغرضانه خبری نبود ، فقط اخبار آرامبخش در حال پخش بود.
10-اخلاق اجتماعی و وجدان: با وجود بحران شدید هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را سر جایشان برگرداندند  و به آرامی فروشگاه را ترک کردند.
11- مدیریت: مسئولین ارشد بدون دستپاچگی روند امداد رسانی، اسکان و تخلیه مصدومین و سازماندهی حادثه دیدگان را برنامه ریزی می کردند و با نهایت دقت و اشراف کامل اوضاع تحت کنترل بود.
12- وحدت: کلیه احزاب سیاسی، مسئولین محلی، دولت را در جهت کنترل اوضاع و سامان دادن به وضع موجود نهایت تلاش را می نمودند و خبری از انتقاد، تخریب و متهم کردن نبود.

نوشته: حسن تردست 

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی