حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

ایذه

مجتبی طحان | يكشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۹:۴۱ ب.ظ

شهرستان ایذه با مساحت 3863 کیلومتر مربع در شمال شرقی خوزستان جای دارد. سرزمینی که بختیاری ها، آن را خاک بختیاری می نامند، قلمرویی است در دامنه ی رشته کوه های زاگرس با مساحت 46200 کیلومتر مربع که پوشیده از کوه های بلند، رودخانه های پر آب، دره های تنگ، دشت های حاصل خیز، جنگل های بلوط و چنار و مراتع غنی است و به همین سبب باعث شده که از لحاظ خطرپذیری از درجه بالایی برخوردار باشد. از خصوصیات مردمان این خطه همین بس که انسان هایی ساعی و سخت کوش بوده و هرکاری را به اکمال می رسانند و جمعیت هلال احمر ایذه نیز دارای چنین خصوصیاتی است که در چند ماه گذشته تا به حال سرمنشاء برکات و فعالیت های بشردوستانه و امدادی منحصر و ممتازی بوده است که گزیده ای از آن نوشته شده و در زیر آمده است:

اهتمام جدی به تخصصی شدت تیم کوهستان
یکی از حوادثی که در شهرستان ایذه به صورت مستمر رخ می دهد، با توجه به کوهستانی بودن منطقه، مربوط به کوه و کوهستان است. به همین دلیل در هر هفته شاهد حوادث مختلفی همچون سقوط، ریزش کوه، انسداد راه های مواصلاتی، انحراف از مسیر و سرگردانی و گم شدن تیم های کوه نوردی هستیم. از همین رو برای رسیدن به وجود یک یا چند تیم قوی و مقتدر در عرصه کوهستان برنامه ریزی های مدونی انجام داده ایم که برای نمونه می توان به تمرین های صعود و فرود و کوه پیمایی در شرایط بحرانی اشاره نمود. از برنامه های اجرا شده در همین راستا، صعود تیم امداد کوهستان و اعضاء باشگاه امداد گران هلال احمر ایذه به ارتفاعات تنوش ایذه می باشد. هدف از این صعود که در آذرماه انجام شد، آمادگی برای شروع امداد و نجات کوهستان در فصل زمستان بود که با همکاری و تدریس رییس هئیت کوه نوردی شهرستان ایذه همراه گردید. نظیر همین برنامه برای برادران با جدیت بیشتری نیز انجام شده است.

 

 راه اندازی پایگاه امداد و نجات جاده ای سیار
یکی از اتفاقات دیگری که به کرات رخ می دهد، حوادث مربوط به جاده و حمل و نقل است که با توجه به وضعیت خاص کوهستانی و شیب های تند جاده ای شاهد آن هستیم. امسال علاوه بر پایگاه ثابت امداد جاده ای سراک، دو پایگاه دیگر را راه اندازی کرده ایم که تا کنون جان بسیاری از هموطنانمان را نجات داده است. با اجرای طرح زمستانی و راه اندازی پایگاه امداد و نجات جاده ای دهدز و اباالفضل العباس(ع)، سرعت رسیدگی به سوانح جاده ای این محور مواصلاتی بیشتر شده است. در این خصوص باید گفت که محور مواصلاتی دهدز در خروجی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری از حادثه خیز ترین نقاط استان به شمار می رود. همچنین در هر پایگاه علاوه بر یک دستگاه آمبولانس و ست نجات، 35 نفر امدادگر به صورت هفتگی آماده خدمت به هموطنان می باشند.

 

اجرای مستمر پروژه پیشگامان سلامت
این پروژه با هدف ارزیابی میزان سلامت و ارائه خدمات پزشکی و سلامت در برخی از روستاهای صعب العبور شهرستان برگزار می گردد. قبل از اجرای این پروژه ها، داوطلبان ما با شناسایی روستاهای محروم و نیازمند و صعب العبور که با هماهنگی بخشداری ها صورت می پذیرد، اقدامات پیش اجرا را انجام می دهند. این برنامه ها معمولا با حضور یک تیم پزشکی شامل یک پزشک عمومی و یک کارشناس مامایی و پرستاری و تعدادی از امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان و با طی ده ها کیلومتر کوهپیمایی به مرحله اجرا می رسد. از جمله فعالیت صورت گرفته در این پروژه ها می توان به ویزیت رایگان بیماران، ارزیابی بهداشت باروری، توزیع داروی رایگان و همچنین توزیع سبدهای غذایی و بهداشتی اشاره نمود. نکته دیگر اینکه برخی از این پروژه ها تا دو شبانه روز با وجود راه های صعب العبور به طول می انجامد. در کنار این پروژه های داوطلبی، امدادگران جمعیت هلال احمر ایذه علاوه بر فعالیت های امدادی، در برنامه های انسان دوستانه به صورت  خودجوش وارد شده و جهت حفظ جان و آسایش همنوعان خود از انجام هیچ کاری دریغ نمی کنند. برای مثال این امدادگران، همپای کشاورزان و دامداران به انجام اموری همانند تسطیح زمین، شخم اراضی و انجام مرحله داشت می پردازند و این فعالیت ها را با هدف حمایت از زندگی کشاورزان نیازمند، دستگیری از سالخوردگان روستایی و اهتمام به فعالیت های بشردوستانه اجرا می کنند. 

 

اجرای دوره های آموزش تخصصی در ایذه
ما در شهرستان ایذه، امدادگرانی را داریم که سال های سال است که در این عرصه فعالیت می کنند و یکی از تیم های مستعد و آرمانی واکنش سریع را تشکیل داده اند که زبانزد خوزستان است. با این وجود هیچ گاه از جذب اعضای جدید غافل نبوده و نیستیم. علاوه بر آن، برای ارتقای دانش علمی و عملیاتی به تشکیل دوره های آموزش تخصصی اهتمام ویژه ورزیده ایم. برای مثال می توان به دوره پیش بیمارستانی، اسکان اضطراری، کوهستان، سیلاب و حمایت روانی اشاره کرد. برای نمونه چندی پیش دوره تخصصی اقدامات پیش بیمارستانی با حضور مربیان و مدرسان مجرب استانی و شهرستانی از شبکه بهداشت و فوریت های پزشکی و 40 نفر از امدادگران برگزار شد. لازم به ذکر است که در این دوره آموزشی شرکت‌کنندگان با نحوه ی انجام اقدامات لازم و ضروری برای سلامت و نجات سانحه‌دیدگان قبل از رسیدن به مراکز درمانی آشنا شدند. همچنین شرح وظایف امدادگر در اقدامات پیش بیمارستانی، ایمنی در سوانح، شناخت سوانح طبیعی و آسیب‌های شایع، کلیات آناتومی، ارزیابی و کنترل صحنه، چگونگی برخورد با همراهان بیمار، لوله‌گذاری داخل تراشه و... از مطالب عنوان شده در این دوره آموزشی بود که با استقبال ویژه ای روبرو شد.

 

عملیات های امدادی در سیل امسال، نقطه عطف فعالیت ها
در پی بارندگی شدید امسال، شهرستان ایذه در شرایط بحرانی قرار گرفت و در طول دو فصل پاییز و زمستان چند بار منطقه امدادی اعلام گردید. تا جایی که با توجه به حجم عظیم آبگرفتگی معابر و سیل، علاوه بر فعالیت امدادگران این شهر، یک گروه امدادی نیز از شهرهای اطراف مثل باغملک به محل اعزام شد. امدادگران شهرستان ایذه با فداکاری تمام بیش از یک ماه مشغول ارزیابی و امدادرسانی منزل به منزل و روستا به روستای شهرستان بودند و در همین اثنا، عملیات های دیگری را نیز به انجام می رساندند. در کنار امدادگران، باید از همکاری های صادقانه و خالصانه جوانان و داوطلبان ایذه سخن به میان بیاورم که با روحیه جهادی و تلاش خستگی ناپذیر از هیچ کاری فروگذار نکرده و تا پایان عملیات ها در صحنه ماندند.
و سخن آخر اینکه نمی توان تلاش ها و برنامه های اجرا شده توسط اعضای جمعیت هلال احمر ایذه را در این گزیده سخن گفت که مجالی می خواهد به وسعت تاریخ این سرزمین؛ لیکن به مدد جوانان بختیاری فداکار و از جان گذشته این سرا، ایذه دیاری است از خدمت به هم نوع و ایثارگرانی که دوام نامشان بر جریده عالم ثبت شده است. 

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی