حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

آغاجاری

مجتبی طحان | پنجشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۰۸:۴۵ ق.ظ

آغاجاری یکی از شهرهای کوچک و نفتی خوزستان است با 25000 نفر جمعیت و هلال احمر این شهر به تازگی از نمایندگی به شعبه ارتقاء یافته است. در عین حال از گذشته همواره برنامه ها و پروژه های متنوعی در این شهرستان طراحی و اجرا شده است. علیرضا پورآسترکی رییس جمعیت هلال احمر آغاجاری با چند سال سابقه مدیریتی در شعب مختلف، یکی از کسانی است که ارتباط مستمر و دوستانه اش با اعضاء، همشه زبانزد بوده است و از مدیران دوست داشتنی هلال احمر خوزستان به شمار می رود. در این یادداشت نگاهی گذرا به برخی از فعالیت های شاخص هلال احمر آغاجاری خواهیم داشت.  

 

اجرای طرح داوطلبی نیابت در آغاجاری

پور آسترکی در مورد فعالیت در جمعیت هلال احمر نگاهی خاص دارد و هرجا به عنوان رییس شعبه کار کرده، رنگ و بوی خدمت به قشر نیازمند بیشتر به نظر می رسد و اگر جامعه هدف از اقشار سالخورده و از پا افتاده باشند، خود و اعضایش آن جا هستند. پور آسترکی در مورد طرح "نیابت" می گوید: هدف از این طرح ترویج اهداف و ماموریت های نوع دوستانه جمعیت در بین عموم جامعه، کمک به خانواده های بی فرزند و سالمند و نیز پاسداشت و تکریم مقام والای شهدا و خانواده های آنان، ترویج فرهنگ خدمت رسانی با ارایه خدمات سازمانی به مردم، ایجاد انگیزه و حس اعتماد به نفس در بین اعضا و داوطلبان به معنای تاثیر گذاری در روحیه همنوعان می باشد.
ما به همراه داوطلبان مهروز جمعیت، در این طرح که به صورت مداوم اجرا می شود، با همکاری برخی از نهادها همانند بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید به شناسایی افراد نیازمند، سالخورده و تنها اقدام کرده و در مرحله اجرا با انجام اموری همانند گردگیری اتاق، جارو کشی، تمیز کردن وسایل خانه، استحمام و همچنین تهیه برخی از اقلام مورد نیازشان از آن ها دلجویی می کنیم و باعث خرسندی و شادیشان می شویم. 

 

همایش 200 نفری بیشه نوردی خواهران در آغاجاری

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین برنامه های امسال هلال احمر آغاجاری، همایش بیشه نوردی بود که با استقبال بی نظیر اعضاء مواجه شد. همه مراحل این برنامه از ارائه طرح، شناسایی محل، تدارکات و حتی مراحل اجرایی آن توسط بچه ها انجام شد. برنامه بیشه نوردی در منطقه جایزان از توابع امیدیه که با آغاجاری فقط 20 کیلومتر فاصله دارد، برگزار گردید. در این برنامه که به گونه ای تمرینی بود برای آنچه اعضاء در طول این سال ها یاد گرفته بودند، پیشکسوتان جمعیت نیز به آموزش شناسایی گیاهان داروئی، خوردنی های مجاز در بیشه ها، آشنایی با شیوه حرکت در بیشه ها پرداختند که مورد توجه بچه ها قرار گرفت. در این همایش بیشه نوردی اعضای پیشاهنگی هم به اجرای عملی آموزش های خود اقدام کردند.

 

طرح "داوطلب یار روستا" در روستاهای آغاجاری

یکی دیگر از طرح های مداوم ما در آغاجاری، طرح "داوطلب یار روستا" است که داوطلبان و جوانان ما به آن علاقه زیادی دارند و دلیلش حضور در فضای روستا و صمیمتی است که در بین اهالی روستاها وجود دارد. این طرح نیز به همکاری شبکه بهداشت و درمان آغاجاری صورت می گیرد. در این طرح داوطلبان مهرورز با هدف دستگیری از کشاورزان ناتوان، به آماده سازی و شخم زمین، سمپاشی، کود پاشی، آبیاری و ... می پردازند. از دیگر کارهای داوطلبان، تهیه علوفه و کمک در امر دامپروری می باشد. همچنین با کمک دامپزشکان داوطلب، احشام اهلی روستا واکسیناسیون می شوند. این طرح در تمامی فصول سال برگزار می گردد.

 

امدادرسانی در سیل های اخیر

در اثر بارندگی های شدید در شهرستان آغاجاری و حومه آن، تعدادی خانوار دچار خسارت و آسیب دیدگی شدند. از همان ساعات اولیه، امدادگران آماده وقوع سیلاب بودند و عملیات امداد و نجات با ارزیابی شروع شد و با امدادرسانی به موقع جمعیت هلال احمر شهرستان علاوه بر تخلیه آب از منازل مسکونی، اقلام امدادی و مواد غذایی در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفت. خیلی از مردم باور نمی کردند که هلال احمر یک شهر کوچک مثل آغاجاری این قدر توان امدادی داشته باشد که بحمدالله از این آزمون سربلند بیرون آمدیم.

 

تأسیس و فعال سازی پایگاه های داوطلبی و کانون های روستایی

پورآسترکی می گوید: یکی از اقدامات ویژه جمعیت هلال احمر آغاجاری تلاش در راه اندازی و فعال سازی پایگاه های داوطلبی است به طوری که در حال حاضر اکثریت فعالیت های داوطلبی در شهرستان از طراحی تا اجرا توسط داوطلبان انجام می گیرد. به عبارت دیگر مدیریت این کارها هم با خود داوطلبان تلاشگر شعبه و پایگاه های دیگر است. یکی از اهداف ما در چگونگی اجرای برنامه ها، ایجاد حس اعتمادسازی، مسؤولیت پذیری و استفاده بهینه از نیروی فکری و اجرایی داوطلبان است. این روند در کانون های روستایی ما هم جریان دارد و باعث شکوفایی جوانان روستایی ما شده است.   

 

نشست های توجیهی آموزشی منظم  برای اعضاء

این نشست ها به صورت منظم و با هدف آشنایی اعضاء و اولیای آنها با فعالیت های هلال احمر و به خصوص پیشاهنگی از قبیل برنامه های خلاقیتی، تربیتی، آموزشی و ورزشی برگزار می گردد. یکی از برنامه های جدید در این نشست ها، حضور پدران و مادران اعضاست که جلوه زیبایی به برنامه می دهد.
ما در این نشست ها، نهضت هلال احمر را نهضتی خدایی معرفی می کنیم و آن را محلی برای خدمت به جامعه و صلح و دوستی می دانیم و گوشزد می کنیم که صلح و دوستی اولین قانون ما و سرلوحه کسانی است که به این مجموعه وارد می شوند. در این برنامه ها ار اعضای برتر نیز تجلیل می شود تا روند الگوسازی هم کامل گردد. در حاشیه ی این نشست ها، نمایشگاهی از فعالیت ها و آثار اعضای جمعیت هلال احمر نیز به نمایش گذاشته می شود.

 

آموزش را جدی گرفته ایم

پورآسترکی از آموزش سخن می گوید که رکن اصلی تمام فعالیت های ماست. او می گوید: در جمعیت هلال احمر آغاجاری ما تلاش کرده ایم که هیچ کس وارد جمعیت نشود مگر آنکه حداقل آموزش های امداد و کمک های اولیه را فرا بگیرد. حتی تلاش کرده ایم که این آموزش ها را به سایر ادارات و نهادها و حتی در منازل هم ببریم. ما اعتقاد داریم که اگر آموزش را جدی بگیریم، جامعه امنی خواهیم داشت. ما امسال فراگیری آموزش های عمومی امداد و نجات را برای اعضاء الزامی کرده ایم تا همگان ار اهمیت موضوع باخبر شده و به خیل عظیم هلال احمر بپیوندند.

 

نکته آخر

قبل از حادثه به فکر چاره باشیم و بدانیم که در درون هر خانواده می بایست حداقل یک امدادگر باشد. این نکته را تمام جوانان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر آغاجاری دریافته اند و با تمام قوا برای رسیدن به یک جامعه امن تلاش می کنند.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی