حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

رامهرمز

مجتبی طحان | سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۱، ۰۶:۳۷ ب.ظ

بافت سنتی و جامعه مذهبی رامهرمز، از مردمانش انسان هایی مهرورز و خداجو ساخته و منشاء خدمات خیر، فعالیت های بشردوستانه و مجمعی برای نیکوکاران نیک آیین کرده است. از همین روی برنامه های حوزه داوطلبان در جمعیت هلال احمر شهرستان رامهرمز، رنگ و لعابی دیگرگونه داشته و یکی از گل های سرسبد در جمعیت هلال احمر خوزستان به شمار می رود. با وجود کارکنان خدوم و تلاشگر، در کنار فعالیت های داوطلبی می بایست از برنامه های آموزشی، کارها و عملیات های امدادی ویژه و همچنین فعالیت های فرهنگی و تربیتی در حوزه جوانان سخن به میان آورد که اعضای هلال احمر رامهرمز در این عرصه ها نیز خوش درخشیده اند. یادداشت زیر در مورد خلاصه ای از فعالیت های این جمعیت و به منظور درج در پیام هلال به رشته تحریر درآمده است.

 

"حامیان سلامت" در کنار نیازمندان

یکی از برنامه هایی که در دستور کار جمعیت رامهرمز به عنوان برنامه دائمی قرار گرفته است، پروژه حامیان سلامت یا همان کاروان سلامت می باشد. ما در این پروژه ها، با همکاری تعدادی از پزشکان متخصص و به منظور ویزیت بیماران نیازمند در روستاها اقدام به اجرای این طرح داوطلبی، حمایتی کرده ایم. هدف ما در اجرای این پروژه ها، کمک به بهبود سطح سلامت محرومان و تاثیرگذاری بر رفتار جامعه با حفظ کرامت انسانی، ایجاد زمینه رشد و توسعه سلامت در ابعاد مختلف، توانمندسازی و ارتقاء مهارت های مردم مناطق محروم و ایجاد حس مشارکت مؤثر در بین داوطلبان بوده است.
در این طرح، پزشکان داوطلب متخصص به همراه تیمی از داوطلبان در روستای های محروم مستقر شده و به مداوای بیماران نیازمند می پردازند. در این طرح تا کنون در 5 مرحله و در آن بیش از 1300 بیمار نیازمند تحت ویزیت رایگان قرار گرفته اند و داروهای آنها را داروسازان خیر داوطلب جمعیت نیز اهداء کرده اند. این طرح در آینده و با حمایت پزشکان و افراد خیر در دیگر روستاها نیز به اجرا در خواهد آمد و آن را پایانی نیست.

 

پروژه های داوطلبی در رامهرمز

شهر رامهرمز در استان خوزستان یکی از شهرستان هایی است که حرف اول را در طراحی، برگزاری و اجرای پروژ های داوطلبی می زند. از مشارکت خواهی مردم در پروژه های ملی مانند کمک به زلزله زدگان آذربایجان گرفته تا ایجاد انگیزه برای انجام حمایت های بین المللی به منظور کمک به سیل زدگان پاکستان و نیز انجام برنامه های مختلف حمایتی از همشهریان محروم، از رامهرمز شهری با مردمی نیکوکار و خیر ساخته که در هیچ زمینه ای جز به مقام اول تا سومی در استان نمی اندیشند.
از جمله برنامه های اجرا شده در سال جاری می توان به اجرای طرح های رسول صادق، همای رحمت، تهیه سرپناه برای اهالی نیازمند روستاها، تعمیر منازل مسکونی تخریب شده بر اثر فرسایش و تهیه جهیزیه برای زوج های نیازمند اشاره نمود.
برای نمونه چندی پیش پروژه ای به نام "گل گندم" در روستاهای رامهرمز اجرا شد. پروژه حمایتی و معیشتی "گل گندم" در جهت کمک به عشایر مناطق سرگچ، سورخانمی و رستم آباد از توابع شهرستان رامهرمز اجرا گردید. داوطلبان مهرورز با هدف رفع مشکلات و نیازهای مناطق عشایرنشین، با توزیع آرد و برنج در بین 100 خانوار روستایی و عشایری، به دردی از دردهای این قشر ضعیف جامعه مرهمی گذاشته و با این اقدام، به شعار "داوطلبان، حلقه اتصال نیاز نیازمندان و توان توانگران" جامه عمل پوشاندند.

 

اردوهای جهادی جوانان

اردوی جهادی جوانان رامهرمز در روستای های محروم از دیگر برنامه های ما در سال 91 بوده است. این اردوها با هدف رسیدگی به امور نیازمندان منطقه، گسترش فعالیت های بشردوستانه و آموزش های امدادی و بهداشتی و با شناسایی روستاها و اهالی محروم در آن ها انجام می شوند. همچنین این اردوهای جهادی با رویکرد اجتماع محور و به صورت مداوم در روستاهای محروم شهرستان اجرا می شود. از جمله اقداماتی که در این اردوها انجام می شود، می توان به آموزش امداد وکمک های اولیه، آموزش بهداشت باروری و پاک سازی محوطه روستا اشاره کرد. اعضای ما علاوه بر فعالیت های فوق و با توجه به شرایط بومی و آب و هوایی شهرستان، آموزش شیوه های مقابله با عقرب و مارگزیدگی، سنجش فشارخون در هر خانه و نصب جعبه کمک های اولیه را نیز در زمره فعالیت هایشان گنجانده اند. همچنین با هدف جذب عضو و ایجاد انگیزه برای شرکت جوانان در فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه، یک کانون روستایی در روستاهای مورد نظر افتتاح گردیده است.  

 

فعالیت های امدادی، نگینی برای هلال احمر رامهرمز

ما امسال در مجموع، عملیات های مختلفی در زمینه امداد و  نجات داشته ایم. فعالیت های ما در سیل امسال، دیدنی بود به طوری که بارها از طرف مراجع و نهاد ها و مسئولین شهرستانی و استانی مورد تقدیر قرار گرفتیم. رسیدگی به در راه ماندگان بر اثر سیل و سرما نیز از دیگر اقدامات ما بود و فقط در یکی از عملیات ها 12سرنشین پنج دستگاه خودرو در محور رامهرمز ـ امیدیه که در محاصره سیل دچار سرمازدگی شده بودند، نجات یافتند.
با این همه یکی از مهمترین عملیات های ما در امسال، جستجو و نجات کودک سه و نیم ساله در کوه های اطراف رامهرمز بود که پس از اطلاع از این موضوع، چهار تیم عملیاتی از امدادگران شهرهای رامهرمز، امیدیه، آغاجاری و باغملک به همراه 10 دستگاه خودرو و دو گشت هوایی به وسیله دو دستگاه پاراگلایدر، عملیات جستجوی گسترده‌ای را در کوه‌های اطراف روستای جوبجی جهت یافتن کودک انجام دادند. تیم‌های امداد و نجات پس از 24 ساعت جست‌وجو و تلاش، کودک را در کوه‌های اطراف آن منطقه پیدا نمودند.

 

آموزش، نقطه عطف فعالیت ها

در کنار این برنامه ها و عملیات ها، هیچ گاه آموزش را فراموش نکرده ایم. چه در حوزه آموزش های عمومی و چه تخصصی تلاش کرده ایم در جامعه نقشی ممتاز و راهبردی داشته باشیم. امسال با هماهنگی کارگروه مدیریت بحران شهرستان و فرماندار محترم، تعداد دوره های آموزشی امداد و کمک های اولیه را برای همشهریان، ادارات و کارکنان آن ها افزایش داده ایم که بازخورد این آموزش ها در حادثه سیل امسال بر هیچ کس پوشیده نمانده است. افزون بر آن تعداد دوره های تخصصی در این شعبه نسبت به سال های گذشته از رشدی مطلوب بهره مند بوده است. به عنوان مثال دوره تخصصی پیش بیمارستانی و اسکان اضطراری در رامهرمز از دوره های کم نظیر در استان از نظر کیفی بوده که با هدف ارتقاء سطح دانش عملیاتی امدادگران، داوطلبان و جوانان اجرا شده اند.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی