حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

هلال احمر خوزستان در نوروز 94

مجتبی طحان | يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۴۱ ق.ظ

از خوزستان که صحبت به میان می آید، به ناگاه ذهن هموطنان عزیز بسان آیینه ای از جان فشانی ها و ایثارگری های شهدای هشت سال دفاع مقدس در سراسر این مرز پرگهر و به خصوص کربلای ایران پرده برمی دارد. آب و هوای خوزستان در ایام نوروز باستانی علاوه بر سبزی، طراوت و دل انگیزی فرحبخش، عطر و بوی لاله های سرخ سرزمین شهادت و جانبازی در روزگار رشادت و حماسه را به همراه دارد که به همین سبب، بسیاری از هموطنان عزیزمان در ایام نوروز که امسال با نام بامسمای حضرت زهرای مرضیه(س) مزین شده بود به این سرزمین سفر کردند.

  

در روزهای زیبای بهاری، امدادگران، جوانان، داوطلبان و عوامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با تخصص، پشتکار و با کوله باری از تدابیر امدادی و ایمنی و با امید فراوان برای داشتن سفری شیرین و بی خطر در همه لحظات در کنار مسافرین گران قدر نوروزی حاضر بودند و در همه این آنات، روح بلند بشردوستی، صلح و خدمت خالصانه را تقدیم ایشان نمودند که البته همه این تلاش ها، جمعیت هلال احمر استان خوزستان را در زمره 7 دستگاه برتر در ارزیابی ستاد اجرایی خدمات سفر استان قرار داد.

خوزستان در طرح های نوروزی، سال خوبی را از سر گذراند و اجرای موفق طرح سلامت و ایمنی مسافران نوروزی به شهادت بسیاری از دست اندرکاران این عرصه، شاهد این ادعا می باشد. محصول اجرای این طرح، خدمت رسانی به یکصد و پنجاه هزار مسافر نوروزی بود که توسط اعضای جوان هلال احمر خوزستان انجام گرفت.

در اجرای این طرح 46 پست ایمنی و سلامت به صورت ثابت و سیار در سطح استان استقرار یافتند که از این تعداد 29پست به صورت ۱۲ ساعته و 17 پست نیز به صورت ۲۴ ساعته به مسافران نوروزی در این مدت ارائه خدمات کردند و این همه، مرهون تلاش های خستگی ناپذیر و شبانه روزی در حدود یک هزار جوان برومند و فداکار بود که با احتساب عوامل پشتیبانی به بیش از یک هزار و صد نفر می رسید.

عوامل امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان در طرح امداد و نجات نوروزی با دایر کردن 45 پست امدادی در قالب پایگاه و پست های امداد جاده ای، امداد ساحلی و کوهستانی و یک پایگاه امداد هوایی و با حضور 500 نفر از  نجاتگران، امدادگران و کارکنان متخصص و خدوم خوزستانی به ارائه خدمات به مسافرین نوروزی و زائرین سرزمین های نور پرداختند که ماحصل آن، اجرای 208 عملیات بود که با موفقیت انجام شد.

کاروان های راهیان نور که به زعم مقام معظم رهبری از حرکت های پرخیر و برکت است، همه ساله در استان خوزستان و مناطق عملیاتی دفاع مقدس از رنگ و لعاب دیگرگونه ای برخوردار است و انبوه زائرین کربلای ایران، هویدای این جریان مقدس است که دستگاه های بسیاری را دخیل کرده است. جمعیت هلال احمر خوزستان در بحث امدادرسانی به کاروان های راهیان نور نیز منشاء خدمات مؤثری بود که در مجموع بیش از 10 هزار نفر از زائرین سرزمین های نور با مراجعه حضوری از خدمات امدادی ما بهره مند شده و 43 نفر توسط آمبولانس ها و بالگرد جمعیت به مراکز درمانی منتقل گشته و بیش از 2 هزار و پانصد نفر اسکان اضطراری شدند.     

البته با توجه به وجود حوادث خاص همانند برف و کولاک، آب گرفتگی و در راه ماندگی یکی از فعالیت های مهم جمعیت در نوروز امسال، اسکان اضطراری بود که در این میان به بیش از 6 هزار نفر خدمات اسکان اضطراری در پایگاه ها و پست های امدادی ارائه گردید.

امسال در 11 شهرستان در استان خوزستان شاهد بارش های کم نظیری بودیم که البته موجب آبگرفتگی و بروز سیل در مناطق مختلف عشایری، روستایی و شهری شد. توازی فعالیت های نوروزی با عملیات امداد و نجات در سیلاب هم چالش بزرگی در نوروز 94 بود. اعزام بیش 96 تیم عملیاتی در قالب 480 نفر و امدادرسانی به 11 شهرستان و در مجموع 85 منطقه در نوع خود کم نظیر بود. خدمت رسانی به 570 خانوار، تخلیه آب از 323 منزل مسکونی، رهاسازی 300 نفر از سیلاب و اسکان اضطراری 600 نفر از جمله فعالیت های هلال احمر استان در جریان سیلاب های اخیر بوده است.

تمامی این کارها در پرتو عنایات حضرت حق تعالی و با دستان توانمند اعضا و کارکنان خدوم جمعیت هلال احمر خوزستان انجام شد تا لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب در راستای عینیت بخشیدن به شعار "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" باشد. توفیق روزافزون خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خدمت به مردم شریف و نجیب کشورمان را از خدای منان آرزومندیم.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی