حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

میهمان ناخوانده ای به نام ریزگردها!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۵۴ ق.ظ

 اشاره: سال هاست که میهمان ناخوانده ای به نام ریزدگردها، ذرات معلق و گرد و غبار، همنشین برخی از استان ها شده و زندگی مردم را دچار مشکلاتی متعدد کرده است. در خوزستان نیز شرایط به همین صورت است و با توجه به شرایط خاصی که بر این استان محروم مترتب می باشد، نیاز است که مسئولان و متولیان امر برای حل این مشکل که در روزهای اخیر دیگر نه به عنوان میهمان ناخوانده که همنشین شب و روز خوزستانی هاست، چاره ای اندیشیده و در رفع این معضل زیست محیطی از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. این روزها هم هلال احمری ها برای خدمت سر از پا نمی شناسند و پیگیری مصرانه مسئولان از مرز و حضور سرپرست سازمان امداد و نجات در خوزستان و بازدیدهای متعدد از پایگاه ها، بیمارستان ها و حتی کانون های احتمالی گرد و غبار مؤید این مطلب است. البته بچه های امدادگر هرجا که باشند و هدف، بشردوستی باشد، همین گونه عمل می کنند و این روزها بحث ریزگردها، نکته قوت خدمت این سپیدسرشتان سرخ پوش است واگرنه هلال احمری ها ثابت کرده اند که در هر شرایطی آماده به کار هستند و در حوادث ملی و حتی بین المللی توان خود را به جهانیان نشان داده اند.

 

سرپرست سازمان امداد و نجات در خوزستان در بازدید از شرایط این روزهای خوزستان، حضور همیشگی عوامل هلال احمر در کنار مردم تأکید می کند و می گوید: علت اصلی بروز این مشکل، خشکسالی در منطقه و کشورهای همسایه است که موجب می شود تا باد، گرد و غبار و ریزگردها را به سمت خوزستان بیاورد.

ناصر چرخساز با اشاره به تجهیزات و منابع به کارگرفته شده در این زمینه، تصریح می کند: در مجموع ۷7 تیم امدادی در قالب 400 نفر به همراه 42 آمبولانس و خودروی پشتیبانی برای خدمت رسانی به مردم متاثر از گرد و غبار و ریزگردها به کار گرفته شده است.

 

حضور به موقع و مسئولیت پذیری جمعیت هلال احمر، مولود خجسته طرح تحول راهبردی

در عین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اهداف انسان دوستانه جمعیت هلال احمر می گوید: جمعیت هلال احمر با توجه به خط مشی ها و اهداف انسان دوستانه اش، وظایفی را به انجام رسانده است. از ابتدای به روی کار آمدن کادر جدید، تلاش بر این بود که با تغییر نگرش نسبت به انجام تکالیف، به تغییر رفتاری مؤثر و کارآمد دست پیدا کنیم. شاید انجام به موقع وظایف و مسئولیت پذیری عوامل ما در جمعیت هلال احمر در راستای تلاش در جهت تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها در این روزهای خاکستری، برآیند همان تغییر نگرش باشد. از همین روی در روزهای اخیر، تمامی فعالیت های اعضاء و کارکنان ما در خوزستان، تلاشی ولو اندک بود تا مرهمی بر زخم های مردم محروم و مظلوم دیاری باشد که به فرموده امام راحل(ره)، دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده است.

دکتر علی خدادادی از عملکرد آبرومندانه جمعیت هلال احمر در مواجهه با ریزگردها دفاع می کند و می افزاید: باید اذعان کرد که همت و تلاش فرزندان خوزستان در هلال احمر آنقدر هویدا بود که گویی هیچ فریادرسی جز این نهاد عام المنفعه نیست تا دردی از دردهای این تن خسته که امروز گرفتار هیولای خاکستری شده را مرهمی باشد. این داستان تا بدانجا پیش رفت که پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری و رفع مشکل ریزگردها، کمیته ای ویژه از طرف رییس جمهور تشکیل شد که یکی از اعضای اصلی و تأثیرگذار آن، جمعیت هلال احمر قرار گرفت. اگر به عملکرد دستگاه های مختلف و دست اندرکار هم نگاهی داشته باشیم، جمعیت هلال احمر یکی از معدود دستگاه هایی است که در جهت رفاه حال شهروندان خوزستانی، قدم هایی برداشته است.

 

فعالیت های جمعیت هلال احمر خوزستان در خط مقدم مواجهه با ریزگردها

تکاپو و تلاش مثال زدنی هلال احمری ها تقریباً برای همه مردم هویدا و مبرز شده است و در  این روزگار گرو غباری که خوزستان دچار هیولای خاکستری شده، اگر از قاطبه مردم در مورد خدمت رسانی سؤال کنی، بی شک انگشت قدردانی آن ها به سمت هلال احمر خواهد رفت. به هر حال محور فعالیت های جمعیت هلال احمر در خوزستانِ امروز، حول چند مقوله می چرخد:

1- آموزش همگانی: از ابتدای بروز موج جدید ریزگردها و ذرات آلوده معلق در آسمان خوزستان، جمعیت هلال احمر از طرق مختلف از قبیل صدا و سیما، رسانه های مجازی و مکتوب، آموزش های کارگاهی و کلاسی، بروشورها و کتابچه ها و ... سعی در ارائه روش های خودمراقبتی در مقابل این پدیده شوم کرده است. باید گفت که آموزش همگانی یکی از ارکان مهم در مراحل پیشگیری و آمادگی در مواجهه با بحران هاست که با توجه به جایگاه هلال احمر در چرخه مدیریت بحران، از این وظیفه حیاتی و خطیر نباید به سادگی گذر کرد.

2- جلوگیری از مواجهه مستقیم با ریزگردها: با توجه به اینکه چرخه زندگی متوقف نمی شود، نمی توان به هر دلیل حتی وجود ریزگردها از فعالیت های روزمره رویگردان بود. به همین دلیل جمعیت هلال احمر با توجه به رسالت حمایت از سلامت انسان ها و اینکه در طرح توحل نظام سلامت، معین وزارت بهداشت محسوب می شود، اقدام به توزیع ماسک رایگان در میان مردم کرده است. تاکنون بیش از 600 هزار ماسک در شهرهای درگیر استان خوزستان توزیع شده است. هلال احمر خوزستان بر خود، وظیفه می داند که با حمایت مسئولان، حداقل به تعداد انسان های درگیر با پدیده ریزگردها در استان در تهیه ماسک رایگان از هیچ تلاشی مضایقه نکند.

3- امداد و نجات: یکی دیگر از فعالیت های جمعیت هلال احمر خوزستان در روزهای گرد و غباری استان، آمادگی کامل برای امدادرسانی به مصدومینی است که بر اثر استنشاق هوای آلوده، دچار عوارض و اختلالات تنفسی می شوند. در حال حاضر 75 تیم امدادی در شهرستان های درگیر و حتی در پایگاه های امداد بین شهری در وضعیت آماده باش بسر می برند. درمان سرپایی و انتقال مصدومین از جمله وظایف این تیم ها در روزهای اخیر بوده است.

 

تشکیل کمیته تخصصی ریزگرد در کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی

هلال احمر، مرد میدان های سخت است! تفکر هلال احمری ها بر همین اساس شکل گرفته و عملکردش در طول این سال ها مؤید این نکته است که عئوامل هلال احمر در شرایط سخت به این باور رسیده اند که یا راهی باید یافت و یا راهی باید ساخت. دکتر خدادادی در خصوص پیشنهادات جمعیت در حوزه مدیریت بحران می گوید: می دانیم که جمعیت هلال احمر، رییس کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی مدیریت بحران در کشور و به تبع آن در هر استان محسوب می شود. از جمله فعالیت آتی ما در خوزستان، تشکیل کمیته ویژه در خصوص ریزگردهاست که زیر نظر کارگروه مذکور فعالیت خواهد کرد. از جمله وظایف این کمیته به صورت ضمنی می توان به ایجاد هماهنگی بین دستگاهی برای انجام بهتر وظایف، تلاش مؤثر در حوزه آموزش همگانی، فعالیت های پژوهشی و اخذ تصمیمات لازم در جهت عملیاتی کردن آمادگی بیشتر مردم در رویارویی با پدیده ریزگردها اشاره کرد.

 

در بیان حالات امدادگران این روزهای خوزستان

هرچند همه می دانیم اما بین دیدن تا شنیدن بسی فاصله است! یکی از امدادگرهای اهواز با وجود اینکه در وزش شدید باد پر از ذرات معلق، ناخواسته اشک از چشمانش جاری بود، با خود چند عدد ماسک نانو را گرفته و به سمت خانواده هایی می دوید که چند کودک خردسال همراهشان بود. وقتی دلیل این همه تلاش را می پرسم، با کلماتی آشنا و پر احساس روبرو می شوم: ما همه خادمان مردمیم! اگر شهدا در هشت سال حماسه از خود گذشتند، ما هم در این روزهای سخت در کنار مردم هستیم و عاشقانه خدمت گذاری می کنیم!

با امدادگر دیگری صحبت می کردم از شهرستان شوشتر؛ می گفتند که این امدادگر خود دچار مشکل قلبی است اما برای امدادرسانی به مردم گرفتار در پوست خود نمی گنجد. وقتی تأمل می کنم به این نکته می رسم که این امدادگران، فرشته های روشن ضمیری هستند که حادثه را زمین گیر می کنند! حال می خواهد حادثه زلزله و سیل باشد و یا ریزگردهای سرطان زای جنوب! احساس می کنم این امدادگر می گوید: مردم مطمئن باشند که ما هستیم!

 

حکایت همچنان باقیست!

جمعیت هلال احمر بر خود می بالد که در مواقع اضطرار و بحرانی می تواند باری از بارهای مردم آسیب دیده را بردارد و کاهش دهد. می خواهم بگویم که هلال احمری ها همیشه با مردم بوده اند و خواهند بود و این رسالت راستین ماست! در پایان ذکر این نکته ضروری است که پدیده ریزگردها در استان خوزستان و دیگر مناطق درگیر در کشور، محصول ناخجسته ای است که در طول سال ها بوجود آمده و برای رفع آن باید برنامه ریزی بلند مدت صورت گیرد. لکن با توجه به اینکه اقتصاد کشور به استانی مانند خوزستان وابسته است، می بایست برای رفع کوتاه مدت این همنشین خانمان سوز، تلاشی مضاعف و منطقی صورت پذیرد که جمعیت هلال احمر در این راستا حرکت خود را آغاز کرده است و به امید فرداهای بهتر برای ایران اسلامی گام برمی دارد.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی