حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

خدمت رسانی به نیازمندان، زیباترین کار انسانی!

مجتبی طحان | پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۰۴ ب.ظ

اشاره: شهرستان لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده و در سده های اخیر، به عنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری های کوچ رو، بویژه شاخه های ۷ لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است. در توصیف اهمیت تاریخی این منطقه می توان گفت که قدیمی ترین آثار سکونت انسان در نجد ایران در غار «پبده» در شمال لالی کشف شده است و این که لالی بخشی از اولین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می آید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی از حوزه های فعال استخراج نفت بوده است. هنگامی که در اطراف منطقه مستعد لالی، حوزه های نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق آن را فزونی بخشید و لالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه اش جهانگیر شد. شهرستان لالی که ۱۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در شمال استان خوزستان است، دارای مناطق عشایری و روستاهای صعب العبور قرار گرفته و وجود بارندگی های سیل آسا در سطح شهرستان و وجود عشایر به صورت پراکنده در این منطقه، نیاز به آمادگی و توان عملیاتی را به حد بالایی رسانده است. حادثه خیز بودن این شهرستان، آمادگی و توان امدادی را می طلبد که رییس جمعیت هلال احمر لالی به آن اشاره نموده است:

 

خودتان را معرفی کنید.

امیرعباس نجفی بابادی هستم. 38 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی. متأهل و صاحب دو فرزند و در حال حاضر رییس جمعیت هلال احمر لالی. از سال 84 یعنی در سن 28 سالگی به عنوان سرپرست نمایندگی هلال احمر لالی وارد جمعیت شدم و تاکنون در خدمت مردم بوده و هستم. آشنایی من برمی گردد به دوران تحصیل در مدرسه. آن زمان به عنوان عضو شاخه دانش آموزی سازمان جوانان در جمعیت فعالیت می کردم البته لالی هنوز زیر مجموعه مسجدسلیمان بود. به هرحال از همان زمان به جمعیت هلال احمر عشق می ورزیدم و در یک کلام از این نهضت خوشم می آمد. لباسش را که می پوشیدم، به اصطلاح باد به غبغب می انداختم و از بالا به دوستان هم سن و سال هم مدرسه ای نگاه می کردم!

 

از هلال احمر و حضور در آن بگویید.

هلال احمر جایی برای خدمت به نوع بشر. جایی است که می توان برای خدمت به طبقه نیازمند، محروم و گرفتار جامعه به خصوص در حوادث از آن بهره گرفت همانگونه که امام بزرگوار انقلاب هم فرمودند. ولی باور بفرمایید در برخی از شهرها مانند لالی، ما بیش از آن که برای امدادرسانی در حوادث فعالیت کنیم، به امر مقدس رسیدگی به قشر آسیب پذیر جامعه و محرومین و مستضعفین مبادرت می کنیم و این کار باعث شده که مردم نیازمند، هلال احمر را مأمن و ملجأی برای خود بدانند و در صورت گرفتاری به این جمعیت مقدس، روی آورند. شاید یکی از زیباترین کارهای انسانی هم، همین خدمت رسانی به نیارمندان جامعه باشد که در هلال احمر با توجه به حلقه اتصالی که بین خیرین و نیکوکاران و محرومین به وجود آمده، به این مهم جامه عمل پوشانده شده است.

 

از کار در جمعیت هلال احمر رضایت دارید؟

به نوعی از اینکه در جمعیت هلال احمر هستم، خوشحالم چرا که هنگامی که پس از کار به منزل می روم، از یادآوری لبخندها و رضایتمندی افراد مراجعه کننده به جمعیت، خوشحال می شوم و احساس سرخوشی می کنم. کار هلال احمر چون برای مردم است، خستگی ندارد و هنگامی که نیتش به خدا وصل می گردد، اوضاع ذهنی و فکری ما بهتر می شود ولی به هرحال حاشیه هایی که در کار ما وجود دارد، انسان را اذیت می کند، یا کمبود مزایای شغلی به نسبت سختی کاری که ما توأم با استرس نسبت به سازمان ها و ادارات دیگر انجام می دهیم، گاهی ما را آزرده خاطر می کند. در یک کلام، انسان با کار در جمعیت، باقیات الصالحاتی برای خود و خانواده اش ایجاد می کند و بار معنوی این خدمات، به رضایت مندی انسان بسیار کمک می کند.

 

از خاطرات تلخ و شیرین امدادرسانی و حضور در هلال احمر بگویید.

شاید تلخ ترین خاطره من از دست دادن کسانی باشد که روزگار امدادی ام را با آنها گذرانده ام. وقتی نباشند، خیلی غمگین می شوم. فوت و فقدان یکی از امدادگرهای ما به نام کوروش سلیمانی شاید بدترین خاطره من در جمعیت هلال احمر باشد. اما جالب ترین خاطره ام به اوائل فعالیت هلال احمر در لالی برمی گردد. در مناطق عشایری سیل شدیدی آمده بود و چند نفر از عشایر آن سوی رودخانه موسمی گرفتار شده بودند. وقتی  ما رسیدیم، امکان عبور از رودخانه وجود نداشت. برای یکی از این اهالی که دست تکان می دادیم، فکر می کرد با او شوخی می کنیم و توجه نمی کرد. چرا که تا آن موقع هلال احمر را نمی شناخت. وقتی او را نجات دادیم، شروع کردیم به توضیح و تفسیر جمعیت. لبخند از سر رضایت او بود که باعث خنده ما شد و آرامش را برای همه ما به ارمغان آورد. زیباترین خاطره یک هلال احمری، لبخند انسان نجات یافته از حوادث است که در ذهن ماندگار خواهد شد. 

 

جمعیت هلال احمر لالی چه دستاوردهایی داشته است؟

جمعیت هلال احمر لالی را با یک میز و صندلی شروع کردیم. در ابتدا کار بسیار سخت بود. نه ساختمان درست حسابی داشتیم نه تجهیزات و امکاناتی. همیشه گفته ام که امدادگران، داوطلبان و جوانان شهرم ـ لالی ـ را به شدت دوست دارم چون خیلی پاک و معصوم هستند. با کمک همین بچه ها توانستیم هلال احمر لالی را از نمایندگی به شعبه تبدیل کنیم و این راه را ادامه دادیم تا جایی که می توان بدون غلو ادعا کرد در تجهیزات انفرادی امداد یکی از جمعیت های مثال زدنی کشور هستیم. لالی در سال های گذشته فاقد برخی از امکانات خاص امدادی بود، از دستاوردهای بسیار مهم در این شهرستان می توان به احداث ساختمان امداد و نجات شهری، ساخت و تجهیز انبار امدادی، ساخت و تجهیز ساختمان اداری هلال احمر شهرستان و ساخت دیواره صخره نوردی مصنوعی اشاره نمود.

حضور اعضای جوان در فعالیت های مختلف همانند طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی، مانورهای آموزشی در مدارس، جهاد رمضان و محرم و برنامه های ابلاغی و مناسبتی، هلال احمر لالی را از دستگاه های مؤثر در شهرستان معرفی کرده است.

در حوزه داوطلبان نیز اعضای داوطلب ما کارها و فعالیت های خوب و ماندگاری انجام داده اند. خیرین و داوطلبان در اجرای برنامه های هلال احمر علی الخصوص کمک به بیماران صعب العلاج و نیازمندان، همکاری خوبی داشته و در اجرای پروژه های داوطلبی مانند طرح ملی فرشتگان رحمت، نوید مهر، ندای سلامت، اهداء خون، هفته سلامت، مهرورزان آسمانی و کاروان سلامت حضور فعال داشته اند.

برنامه های امدادی جمعیت هلال احمر لالی نیز به کرات مورد تأیید مقامات استانی و شهرستانی قرار گرفته است. نجات و کمک رسانی به آسیب دیدگان حوادث در مسیرهای صعب العبور، امداد کوهستان و نجات جاده ای از جمله برنامه های متعدد حوزه امداد و نجات جمعیت لالی بوده است. امدادرسانی در سیل های مهیب ابتدای سال جاری در موازات طرح های نوروزی نیز از نقاط درخشان پاسخگویی ما به حوادث به شمار می آید. تشکیل تیم های تخصصی کوهستان، جاده و سیلاب در لالی به عنوان یک نقطه قابل اتکا در جمعیت هلال احمر خوزستان محسوب می شود. همچنین صعود تیم های تخصصی کوهستان به قله های صعب العبور زردکوه، کینو، آلا و شیرکوه برای حفظ آمادگی کامل جهت امدادرسانی از برنامه های مستمر این جمعیت می باشد.   

همچنین دوره های متعدد و مختلف آموزشی برای اعضا و عموم مردم در شهرستان و روستاهای تابعه از اولویتی مهم در نگاه ما برخوردار است که در طی سال های گذشته تا کنون به آن مبادرت نموده ایم.

 

تأثیر هلال احمر در زندگی شما

هلال احمر در زندگی من بسیار تأثیر داشته است. اوائل فعالیتم در هلال احمر، تقریباً تمام کارها توسط من و خانواده ام انجام می شد. خانواده تشکیل شده از 8 برادر و 3 خواهر که با یاد پدر و به همراه مادر زندگی خوبی داشته و داریم! خانواده ما یک خانواده هلال احمری به حساب می آید. به طوری که معمولاً برخی از برادرهایم در مجموعه هلال به من کمک می کنند و این قضیه برای من دلگرمی می آورد. بارها و بارها در شرایط خاص خانوادگی، کار امدادرسانی برایم از اهمیتی برخوردار بود که کارهای خانواده را رها می کردم و به سوی امداد و نجات می شتافتم. من از آن دست آدم ها هستم که همیشه در عملیات ها حضور دارم و منتظر کسی نمی مانم و این حس مسئولیت پذیری را هلال احمر در من ایجاد کرده است. همچنین اگر موقعیت اجتماعی موفقی دارم، نیز مدیون جمعیت است که ان شاء الله بتوانم دینم را به هلال احمر و به مردم آسیب دیده ادا نمایم.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی