حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

بوسه بر موی سپید!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۰۱ ب.ظ

ایثاگران بازنشسته هلال احمر؛ چراغ راه و نخبگان راهنما


موی سپیدش، نشان از سپید سرشتی اش دارد! چین و چروک صورتش، مسیر پر نشیب و فرازی را به ما می نمایاند که طی شده و به امروز رسیده است. او که در روزگار جوانی، در اوج قرار داشته، این روزها با حسرت به پیرامون خویش می نگرد؛ نه از سر ناتوانی که ما جوانترها برخی اوقات از سرِ خامی، آنگونه که شایسته است، قدر او را نمی شناسیم و با دیده انکار و تحقیر به او نگاه می کنیم، فارغ از اینکه جوانیِ ما هم به سر می آید و تاریخ تکرار می شود! 

سخن در مورد قشری نجیب در جامعه است که به زعم ما، آرد خود بیخته و الک خویش آویخته اند! گمانی نادرست که در بعضی موارد، کار دست ما می دهد و ما را به بیراهه می اندازد. افرادی که با نام بازنشسته شناخته می شوند و بر خلاف تصور، دریافت ذهنی جامعه نسبت به این افراد، گاهی به بی مهری می گراید.

حادثه مهم بازنشستگی

بازنشستگی حادثه مهمی در چرخش زندگی فرد است. افراد بازنشسته باید قادر به پذیرفتن این اندیشه بشوند که می‌توانند بطور موفق و با سربلندی به عنوان یک فرد کامل بدون آنکه شغل داشته باشند به زندگی ادامه دهند. البته در رسیدن به این باور، نقش افراد غیر بازنشسته بسیار مهم است و می تواند امکان تصمیم‌گیری گسترده‌تری در مورد زندگی شخصی یک بازنشسته را فراهم ‌آورد که اگر این تصمیمات خوب اتخاذ شوند، فرد، سازمان و جامعه در مجموع منتفع می‌شوند.

البته بعضی‌ها هم بازنشستگی را به عنوان نقش بی‌نقشی توصیف کرده‌اند. در جامعه‌ای که اساس آن بر "کار" به عنوان یک ارزش اخلاقی، تعریف شده است، حرکت از یک نقش "فعال مولد مشخص" در یک روز به نقش "بی‌نقش" در روز دیگر این باور را بارور می کند که بازنشستگی منجر به بیماری روحی و جسمی و بعضی اوقات مرگ زودرس می‌شود. چرا که برای بسیاری از مردم، کار یعنی زندگی و بیکاری، مرگ در عین زنده بودن است.

به هرحال بازنشستگی پایان کار نیست، بلکه به عنوان فصلی دیگر از زندگی افراد شاغل همواره مورد توجه بوده و پرداختن به موضوع بازنشستگی و بررسی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای حل مشکلات آنان، در واقع نوعی تکریم این بزرگواران در خانواده و اجتماع و ترسیم چشم اندازی روشن و امیدوارکننده برای جامعه شاغلان خواهد بود.

در جمعیت هلال احمر خوزستان تعداد بازنشستگان کم نیست. شاید بتوان گفت که در این استان محروم و مظلوم که دوران جنگ هشت ساله را نیز تجربه کرده است، افراد بازنشسته با بقیه استان ها فرق هایی دارند. البته مهمترین دلیل نگارش این سطور و پرداختن به موضوع بازنشستگان، برنامه ای بود که در استان خوزستان برگزار شد. برنامه ای وزین که تعداد 32 تن از خانواده های شهدا و ایثارگران بازنشسته هلال احمر استان خوزستان برای نخستین بار تجلیل شدند و از آنها به خاطر یک عمر جانفشانی برای خدمت به میهن و ملت تقدیر شد.

 

ایثارگران بازنشسته، سرمایه های گرانبهای جامعه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان شهدای 8 سال دفاع مقدس را حافظان منافع ملی و مردم می داند و اظهار می کند: شهداء عامل وحدت بخش جامعه امروز ما هستند و آسایش و امنیت امروز ما، حاصل جانبازی های شهیدان و ایثارگران انقلاب اسلامی است. آنان کسانی بوده اند که تمامیت ارضی و امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند.

دکتر علی خدادادی که نگاه ویژه ای در خصوص تکریم افراد دارد، می گوید: قشر فهیم بازنشسته با کوله باری از تجربه و ایثارگری های فراوان، سرمایه های گرانبهای جامعه هستند. ایثارگران، طلایه داران عشق و ایثارند و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند که ایثار بدون عشق معنا ندارد و عشق است که انسان را به ایثارگری وامی دارد.

او با بیان اینکه ایثارگری می تواند دستاورد خوب و مؤثری برای حل مشکلات جامعه باشد، می افزاید: آن مسائلی که می تواند بشریت را با مشکلات بسزایی روبرو کند، فقط با انجام وظیفه قابل حل نیست و فعالیت های ایثارگرانه می تواند به حل آنها کمک شایانی کند.

 

نقش مؤثر بازنشستگان ایثارگر در برنامه های راهبردی هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با تجلیل از ایثارگری امدادگران هلال احمر در دوران دفاع مقدس بیان می کند: بازنشستگان ایثارگر می توانند نقش مهم و بسزایی را در برنامه های راهبردی جمعیت هلال احمر با توجه به تجربیات فراوان سال های خدمت ایفا کنند.

دکتر خدادادی با بیان اینکه انقطاعی که در نبود و گسست انسان های باتجربه بوجود می آید، یکی از آسیب هایی است که مجموعه های مردم نهاد را تهدید می کند، تصریح می کند: در صورت وجود تسلسل و ارتباط تنگاتنگ میان انسان های باتجربه و جدید در تمامی مجموعه ها به ویژه سازمان های مردم نهاد، شاهد حرکت های موفق خواهیم بود که جمعیت هلال احمر نیز به عنوان یک سمن، می تواند از پتانسیل و تجربه بازنشستگان خود به خوبی بهره مند شود.

او می گوید: ما خواستار حفظ و رشد ارتباط مستمر و تنگاتنگ پیشکسوتان بازنشسته با جمعیت هلال احمر خوزستان در راستای نیل به اهداف سازمانی و ملی و همچنین حل سریع برخی از مشکلات این قشر فهیم و مجرب جامعه هستیم.

دکتر خدادادی با اشاره به شرایط حال حاضر در جمعیت هلال احمر تصریح می کند: برای رسیدن به اهداف استراتژیک، نیازمند فعالیت های ایثارگرانه هستیم تا بتوانیم برای پیشبرد برنامه های طراحی شده، گام های بلندی برداریم و قطعاً حضور، تلاش و جدیت ایثارگران به ویژه افراد باتجربه بازنشسته می تواند به این روند کمک شایانی کند و خلاءهای آزاردهنده را مرتفع کند و جمعیت هلال احمر خوزستان را به عنوان جمعیت سرآمد معرفی کند.

  

تکریم و توجه؛ مهمترین نیاز روحی بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان جمعیت هلال احمر خوزستان نیز بازنشستگان را چراغ راه جوانان عنوان می کند و می گوید: باید با انتقال تجربیات بازنشستگان به جوانان از این سرمایه بزرگ به بهترین نحو ممکن استفاده کرد که استفاده از تجربیات و دانسته‌های آنان مسیر رسیدن به اهداف پیشروی سازمان را هموارتر می‌سازد.

محمدرضا معاونی با اشاره به دستاوردهای ایثارگرانه این نیروهای خدوم در هشت سال دفاع مقدس می افزاید: فرد بازنشسته، عنصر مهم تجربه است و تجربه بازنشستگان، میراث ارزشمندی برای جامعه محسوب می شود و استفاده از تجربه بازنشستگان بهترین فرصت برای تسریع در توسعه و پیشرفت کشور به شمار می آید.

او با تأکید بر نیروی اندیشه و تجربه گرانسنگ بازنشستگان اظهار می کند: مهمترین عامل در رفع نیازهای روحی و روانی بازنشستگان تکریم و توجه، حرمت‌ گذاری و اهمیت دادن به آنهاست و بر این اساس باید این اقشار فهیم و نجیب در جامعه مورد مراقبت قرار گیرند؛ در خانواده ها نیز برخورد با بازنشستگان نباید به گونه ای باشد که احساس سربار بودن برای آنان ایجاد شود.

 

 

بازنشستگان؛ نخبگانِ راهنما و راهگشای جوانان

هادی تارش که خود از بازنشستگان جمعیت هلال احمر خرمشهر است، عدم احترام و توجه از طرف برخی از جوانان و بعضی از همکاران را به عنوان یک درد جانسوز قلمداد می کند و می گوید: سالخوردگی، آخرین مرحله چرخه زندگی انسان ‌ها به شمار می‌رود. سالمندان و بازنشستگان در دوران بازنشستگی بیش از هر دوره دیگری به حمایت خانوادگی و اجتماعی نیاز دارند.

او که یکی از عکاسان و هنرمندان برجسته خوزستانی است، بر ضرورت بهره گیری از تجربه و تخصص بازنشستگان تاکید می کند و ادامه می دهد: دستگاه های تکریم کننده و بهره بردار از تجربه های بزرگان و بازنشسته ها قطعاً دارای موفقیت بیشتری هستند که یک تحقیق میدانی می تواند این ادعا را به خوبی ثابت کند.

تارش که در دوران پس از بازنشستگی به عنوان استاد عکاسی در دانشگاه مشغول تدریس شده است، می افزاید:  بازنشستگان به عنوان نخبگان راهنما و راهگشای جوانان در جهت گیری ها و سیاستگزاری ها به شمار می آیند. بازنشستگان هلال احمر خوزستان کسانی هستند که تلاش و فداکاریشان در عمران و آبادانی و ارائه خدماتشان در دوران دفاع مقدس قابل تقدیر است و ایشان به حق اسوه های نجابت و شکیبایی کشورمان هستند.

 

 

آیین تجلیلی متفاوت

این آیین برای نخستین بار در جمعیت هلال احمر استان خوزستان برگزار می شود. نگاه های بهت آلود و غمبار ایثارگران هلال احمری با یادآوری خاطرات شیرین آن روزها، درآمیخته می شود و به لبخندی ماندگار می گراید. در گوشه کنار هم می بینی که نمی اشک به یاد کسانی که دعوت حق را لبیک گفته و در میان آنها نیستند، میهمان چشمانشان می شود. نماهنگی با موضوع امدادگری در جنگ، وزن برنامه را به هم می ریزد و رنگ سرخ چهره خانواده شهدا، نشان از سرّ درونشان می دهد! یک نکته جالب اما جلب توجه می کند؛ وقتی رییس کانون بازنشستگان هلال احمر خوزستان، این پیشکسوتان را معرفی می کند، با افتخار قامت قیامت می کنند و به یاد روزهای جوانی دستی تکان می دهند. گویی حامل این پیام اند که هنوز هم تا آخرین رمق برای ارائه خدمت به مردم محروم و آسیب دیده، آماده حرکتیم!

و آخرین بخش برنامه، تقدیر مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان است. دکتر خدادادی که خود فرزند شهید است، با روی گشاده و آغوش باز به پیشواز ایثارگران بازنشسته می رود و لوح یادبود را به ایشان تقدیم می کند. رمزی که جوانان امروز می بایست از آن، درس ها فرا بگیرند!

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی