حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

دستان مهربان خداوند در آستین کودکان ایران زمین

مجتبی طحان | يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵ ب.ظ

گزارشی از حضور کودکان خوزستانی عضو هلال احمر خوزستان در روز جهانی کودک

 
نگاه کودکان را دوست دارم چون با صداقت است، هیچ دروغی درآن راه ندارد، فربیت نمی دهد، صمیمی و سیال، مانند نگاه کودکی که به کودک هم سن وسالش می نگرد و هرچه دارد، با او تقسیم می کند! آنها در لحظه زندگی می کنند و با همه، مثل کف دست، صاف و صادق اند.
دستان کوچکی را فرض کن که خود به کمک نیاز دارد، اما به دستگیری کودکان دیگر قامت می بندد! آیا زیباتر از این لحظه می توانی یافت؟! می گویند گاهی خدا می خواهد با دست تو، دست دیگر بندگانش را بگیرد. وقتی دستی را به یاری می گیری، بدان که دست دیگرت در دست خداست و این رمز اصلی مهربانی و نوع دوستی است که اهالی هلال احمر را از دیگران متمایز می سازد. نه اینکه اهالی هلال، جور دیگرند که این رمز و راز زندگی هرکسی است که تفکرش بر نوع دوستی بنا شده و از خود گذشته و به دیگران رسیده است! و اینک، این دستان خداوند مهربان است که در آستین کودکان ایران زمین رخ نمایانده است...

 
تلاش برای انتقال مفاهیم بشردوستانه
بچه هایی که در دنیای امروز متولد می شوند پیوسته شاهد جنگ ها، تعارضات کوچک و بزرگ در سطح ملی و جهانی، رکود اقتصاد و رقابت تنگاتنگ انسان ها برای دستیابی به فرصت های پیشرفت هستند. آموزش مهربانی و رفتارهای جامعه پسند باید جزو لاینفک شیوه های فرزندپروری والدین و برنامه های پرورشی مدارس و رسانه های جمعی باشد.فعالیتی که چند سالی است که در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و به ویژه در کانون غنچه های هلال بدان پرداخته می شود و با نگاهی منصفانه باید گفت که در انتقال مفاهیم انسان دوستانه و داوطلبانه که از خط مشی های اصلی این نهضت است، موفق بوده است.
 
شرایط خاص خوزستان و تلاش های مضاعف
با توجه به شرایط خاص استان خوزستان به ویژه توسعه نیافتگی این استان پهناور و استراتژیک، کودکان با مشکلات مختلفی روبرو هستند. حاشیه نشینی فراوان و نبود زیرساخت های مناسب موجب شده تا در برخی از مناطق محروم، هنوز به موضوع مهم و حیاتی تربیت، رشد و بالندگی نونهالان و کودکان به عنوان آینده سازان میهن اسلامی پرداخته نشود که یک تحقیق میدانی از این استان مرزی می تواند شاهدی بر این ادعاها باشد.
در این میان، دستگاه های مرتبط با تلاش مضاعف، فعالیت های مطلوبی را انجام داده اند که از آن جمله می توان به بهزیستی، آموزش و پرورش، کانون فکری و پرورشی، شهرداری و نهاد کتابخانه و سایر سازمان های مردم نهاد اشاره کرد. جمعیت هلال احمر نیز با توجه به اهداف بشردوستانه اش ـ همانند همیشه ـ در راستای تسکین آلام بشری و تأمین احترام انسان ها، کارهای خداپسندانه بی شماری را در این مسیر ثبت و ضبط کرده است که برنامه های هفته کودک مثالی کوچک بر این همه تلاشند.
 
تکریمِ کودکان، احترام به زندگی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان به لزوم حضور کودکان در عرصه های مختلف اجتماعی تأکید می کند و می گوید: کودکان آینده سازان ایران هستند. امام خمینی(ره) این مطلب را سال ها پیش گفته بود که «امید من به شما دبستانی هاست». کودکان باید با دقت بیشتری نگریسته شوند و این در حالی است که باید فرصتی مناسب پیش آید تا افق بهتری را برای حل مسائل و مشکلات کودکان باز کنیم و با تحقیق در وظایف، حقوق و عوامل رشد و تعالی کودکان، آینده ای روشن برایشان رقم بزنیم.
دکتر علی خدادادی با بیان اینکه روز جهانی کودک بهانه ای برای ورود به جهان کودکان است، افزود: کودک، به عنوان انسانی کوچک به شخصیت خود علاقمند است و احترام به او، یکی از عوامل مهم پرورشی رشد شخصیت به شمار می رود. تلاش ما در جمعیت هلال احمر خوزستان نیز بر طراحی و اجرای برنامه های مختلف و متنوع نه در طول هفته کودک که در تمام سال قرار گرفته به این امید که شاهد پویایی نسل کودکان و حضور آنها در عرصه های مختلف زندگی باشیم.
 
هدفمندی برنامه های کودک محور در دستور کار هلال احمر استان
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به سختی کار فرهنگی در حوزه کودک به ویژه در استان می گوید: برنامه های متنوع و مؤثری در هفته کودک انجام شد. تمامی شهرستان ها علاوه بر بخشنامه های ابلاغی، برنامه های ابتکاری فوق العاده و زیبایی را اجرا کردند که برای مثال می توان به اجرای مانور «کودک، ایمنی و سلامت» با هدف آموزش های مهارتی برای حفظ سلامتی در زلزله، برگزاری «راهپیمایی آرام» توسط کودکان با شعار حقوق کودکان، جشنواره غذای سالمبا هدف ارتقاء فرهنگ غذای خانگی و برپایی مراسم جشن روز کودک با هدف معرفی کودکان برتر اشاره کرد.
 
دست های مهربان، مهر بیکران
بیژن فتاحی راد از اجرای طرح دست های مهربانی خبر می دهد و می افزاید: این طرح بسیار زیبا، در پیشانی برنامه های امسال هفته کودک قرار گرفت. شاید بتوان گفت که تأثیرگزارترین برنامه سازمان جوانان که مهربانی را دست به دست می کند، همین طرح «دست های مهربانی» بوده است.
وی هدف از اجرای این طرح را تمرین فرهنگ نیکوکاری و تقویت حسن نوع‌دوستی در میان غنچه‌های هلال‌احمر می داند و می گوید: ایجاد فرهنگ صلح و دوستی میان کودکان به ویژه اعضای کانون‌های غنچه‌های هلال‌ و نهادینه کردن انسان‌دوستی و زندگی با تفاهم از اهداف اصلی جمعیت هلال‌احمر در اجرای این طرح متفاوت بوده است.
فتاحی راد با بیان اینکه در هر یک از شهرستان‌های استان یک چادر برای جمع‌آوری عروسک‌های سالم کودکان برپا شد، ادامه می دهد: در این چادرها کودکان به صورت داوطلبانه عروسک ها و اسباب بازی‌های سالم و بلا استفاده خود را به چادرهای هلال احمر تحویل دادند و که این اسباب بازی‌ها در قالب کاروان‌های نیکوکاری در بین کودکان مناطق محروم توزیع می شود.
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح می کند: طرح دست‌های مهربانی با مشارکت 255 مهد کودک و مرکز پیش دبستانی فعال در حوزه غنچه های هلال در 48 ایستگاه با برپایی چادرهای سفید و آبی، اجرا شد و همانگونه که انتظار می‌رفت مردم و کودکان استان از این طرح استقبال خوبی داشته و توانستند دل کودکان بیشتری را شاد کنند.
 
اجرای برنامه های مختلف با رویکرد مهربانی
آنچه کودکان را به انجام کارهای خوب و مهرورزانه وا می دارد، روش های دستوری و اجباری نیست بلکه این سرشت پاک انسانی است که در نهاد کودکان نهفته و هویداست و علاوه بر والدین، سازمان های درگیر می بایست با شناسایی و پرورش این خصلت های ناب، به بالندگی کودک و به تبع آن جامعه کمک کنند. مسئولان و کارشناسان شعب جمعیت هلال احمر نیز با استفاده از شیوه ها و روش های مختلف دست به این کار زده اند و به خصوص در هفته جهانی کودک، برنامه های ابتکاری دیگری را با مشارکت مهدهای کودک حوزه غنچه های هلال به مرحله اجرا درآمده اند. این برنامه ها عبارتند از: برقراری ایستگاه نقاشی با شعار مهربانی را تقسیم کنیم، اجرای برنامه کودکان دوستدار طبیعت، اهدای هدایا به ایتام و کودکان نیازمند، برپایی نمایشگاه غنچه های هلال با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری کلاس های آموزش های امدادی با زبان ساده، توزیع کتابچه های هلال مهربانی، همراهی با سالمندان در پراک های خانواده، حضور پرشور غنچه ها هلال در جشنواره بادبادک ها و ناهار وحدت به همراه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها. البته برنامه های دیگری با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی شهرستان ها و آداب و رسوم محلی نیز اجرا شد که ذکر تمامی آنها در این مجال نمی گنجد.
 
بهشت همین جاست!
کودکان هنرمندان بزرگی هستند. آنها لطیف تر از ابریشم و سبکتر از نسیم اند. کودکان برعکس ما احساساتشان را با قضاوت فیلتر نمی کنند و به همین خاطر دیدشان به زندگی بسیار زیباتر از بزرگترهاست! کودکان در هر لحظه از زندگی، ناخواسته تلاش می کنند که رنگها را لمس، موسیقی را تجسم و شاد زیستن را زیباتر تجربه کنند. بر ماست که کودکانمان را برای ساختن فردای این مرز و بوم آماده کنیم. بچه هایمان را در آغوش بگیریم و محبت کردن را به آنها بیاموزیم که کودکان ما، استادان بزرگ انتقال آنچه هستند که از ما فرا می گیرند، خاصه اگر این مفاهیم با مهربانی آمیخته شده باشد. تلاش کنیم که روزمرگی، ما را از فردای آنان غافل نکند!

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی