حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

چند پرده از یک سیل ویرانگر

مجتبی طحان | دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۵۵ ب.ظ

سیل ایلام با تمام تلخی هایش و خسارت هایی که به بار آورد، آزمونی دیگر بود برای سنجش توان امدادگران سرخ پوش. امدادگرانی که باز هم در کنار مردم بودند. این گزارش، چند پرده از حضور است!

 

پرده اول:

برای چند لحظه، دنیا به چشمانم تیره و تار شد. تا این سن که بیش از 37 بهار از آن گذشته بود، چنین صحنه ای ندیده بودم. پیش رویم، هیچ چیز معلوم نبود. تنها بودم و با خودروی شخصی از مهران به سمت ایلام در حرکت که بارانی سیل آسا به همراه وزش باد شدید عرصه را بر من تنگ کرد. سرعت و شدت باران آنقدر زیاد بود که یک خودروی پژو 405 را به آن سوی جاده پرتاب کرد و تمام خودروهای عبوری زمین گیر نمود. نفسم به شماره افتاده بود و بلند بلند ماشاءالله ماشاءالله می گفتم! این همه باران، آن هم در چند لحظه کوتاه، ترس را بر وجودم چیره کرده بود. قدرت فکر از من ربوده شده و زمان از حرکت ایستاده بود. ثانیه ها کندتر از همیشه می گذشتند و مولود حادثه ای کم نظیر را رقم می زدند.

 

پرده دوم:

تماس های تلفنی زیاد و زیادتر شده بود! شبکه های تلفن همراه قطع و وصل می شدند. اینترنت هم یاری نمی کرد. خبرها حاکی از بارش های شدید و مداوم و به تبع آن، بروز سیل و آب های خروشان خانمان برانداز می داد. حادثه ای که در صد سال اخیر در این استان مرزی اتفاق نیفتاده بود، اینک مردم و مسئولان را دچار شوک کرده بود! ایلام و این همه بارندگی، آن هم در اواسط فصل پاییز، روال زندگی عادی را بهم زده بود.

 

پرده سوم:

خبر کوتاه بود. ایلام تعطیل شد. "در پی بارش شدید باران همه دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و مدارس و مراکز آموزش عالی ایلام بجز مراکز خدمات رسان، تعطیل است". این اطلاعیه بود که از طرف ستاد مدیریت بحران استان ایلام اعلام شد. این تصمیم درست به این دلیل اتخاذ شد که بارش شدید باران، موجب آب‌گرفتگی بیش از حد خیابان‌های ایلام شده و زندگی عادی و روزمره مردم را با اخلال مواجه کرده بود. در اطلاعیه ستاد بحران ایلام همچنین از مردم مناطق مختلف این استان خواسته شده بود که به منظور تسریع در امداد رسانی دستگاه های امدادی از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند. خبرها از حضور پررنگ دستگاه‌های امدادی به ویژه جمعیت هلال احمر برای رفع مشکلات حادث شده می داد. بارش شدید باران که از بامداد روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان ایلام آغاز شده و همچنان ادامه داشت، موجب جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر و اخلال بیش از پیش در تردد وسایل نقلیه و مردم شده بود.

 

پرده چهارم:

هواشناسی استان ایلام اوایل هفته جاری در خصوص بارش باران و جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر هشدار داده و از مسئولان و متولیان امر خواسته بود تدابیر لازم را در این ارتباط اتخاذ کنند. بر اساس گزارش کارشناسان و بررسی‌های صورت گرفته، بارندگی‌های اخیر در استان ایلام بی‌سابقه و در هزار سال گذشته سابقه نداشته بود. در پی ورود سامانه بارشی به کشور که 16 استان را درگیر کرده بود، 325 میلی‌متر بارندگی در 72 ساعت در استان ایلام اتفاق افتاد که در نگاه نخست، بسیاری از زیرساخت های آن را از بین برده بود. درعین حال، آب، برق و گاز برخی از مناطق شهری و روستایی هم قطع شده و دستگاه های مربوط در تلاش بودند تا فکری به حال اوضاع کنند. در این میان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفته بود: "با توجه به خشکسالی‌های اخیر بارندگی‌ها در استان ایلام موجب شد که تمامی سدها پر شوند و اگر تا دو سال آینده بارانی در این استان نبارد نیازی به آب ندارد". اسماعیل نجار همچنین اضافه کرده بود که با توجه به هشدارهای قبلی که به استان‌ها درباره بارندگی‌های شدید داده شده بود دستگاه‌های اجرایی، آمادگی ویژه در استان‌ها داشته‌اند.

 

پرده پنجم:

شهر خسارات فروان دیده بود. چند نفر کشته و تعدادی مفقودی، وضع را بدتر کرده بود. دستگاه های امدادرسان با تمام قوا مشغول کار بودند. تیم های امدادی از استان های معین همانند خوزستان و همدان هم به جمع امدادگران و نجاتگران هلال احمر ایلام پیوستند بلکه بتوانند دردی از آلام مردم خونگرم و مهربان این استان شهیدپرور بکاهند. بروز پدیده مه در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی استان و بارش شدید باران و تگرگ منجر به اختلال در تردد برون‌شهری و درون‌شهری شده بود و با توجه به اینکه این سامانه گستره فراگیری داشت، تمام نقاط استان را تحت تاثیر قرار داده و هشدارها در مورد همه نقاط استان صادق بود.

 

پرده ششم:

پروازهای فرودگاه ایلام کنسل شده بود. راه های ارتباطی به ویژه در مناطق کوهستانی دچار آسیب دیدگی شده بودند. مسیر ایلام به صالح‌آباد در محدوده تونل راه کربلا در طول 24 ساعت گذشته به طور مرتب ریزش کرده بود و عوامل راهداری در مسیر ایلام ـ صالح‌آباد و سایر نقاط درگیر در حال پاکسازی ریزش های کوه بودند.در مسیر ایلام ـ حمیل نیز بخشی از کوه دچار ریزش شده بود که  با تلاش راهداران جاده باز شد. حتی مسیر ایلام به کارخانه سیمان در محدوده تونل آزادی با رانش گسترده زمین روبه‌رو شده بود که از طریق احداث جاده فرعی مسیر باز شد. اما مسئولان همچنان از احتمال ریزش و رانش زمین خبر می دهند و در حال مدیریت مسیرها هستند. گردان‌های امام حسین (ع) و امام علی (ع) ایلام به حالت آماده‌باش درآمده و برای امدادرسانی به سیل‌زدگان مهیا شدند.

 

پرده هفتم:

مردم شهر همچنان بهت زده بودند. کوه های ریزش کرده، جاده های تخریب شده، گل و لای فراوان کف خیابان ها، خانه های پرآب و گل، خودروهای بهم خورده و خاموش شده، آب و گاز و برق قطع شده، همه و همه مردم را دچار مشکل و سرگردانی کرده بود. لباس های قرمز امدادی اما در این میان از درخشندگی خاصی برخوردار بودند. بزرگترها کمی آرام تر شده اند. حضور تیم های امدادی ایلام و استان های معین پررنگ تر شده بود. عملیات امدادرسانی در جریان بود. با توجه به اینکه سیلاب وارد بسیاری از منازل شده، اقدامات تخلیه آب از طبقات پایین و زیرزمین‌ها توسط نیروهای امدادی ادامه پیدا کرده بود. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور هم که به ایلام سفر کرده، گفته بود: با گذشت دو روز از وقوع سیل در ایلام خوشبختانه روند امدادرسانی به سیل زدگان امروز از حالت فوریتی خارج شده و این کار به روال عادی برگشته است. ناصر چرخساز همچنین از تداوم عملیات امدادرسانی با مشارکت امدادگران جمعیت هلال احمر پنج استان همجوار خبر داده بود. او از تلاش شبانه روزی عوامل امدادی هلال احمر در روند سیل ایلام و استان های دیگر هم تقدیر کرده بود.

 

پرده آخر:

راستی جای تقدیر هم دارد این همه تلاش! امدادرسانی به 8هزار و پانصد سیل زده، برپایی 2 اردوگاه اسکان اضطراری و اسکان 860 نفر دست مریزاد دارد. اگر در ایلام بودی و وضعیت نابسامان این دیار مهر و فا را می دیدی، اعتراف می کردی که امدادگران ما کار بزرگی انجام داده ند. جایی که استاندار ایلام از وخامت اوضاع گفته بود که به حساب او، 40 درصد از زیرساخت های استانش از بین رفته است. سلام بر تو ای امدادگر! به تو که رسیدم، تمام نیکی ها و خوبی ها را یافتم. به تو که رسیدم، رود پر خروش عاطفه را دیدم که بر بستری از مهربانی به سوی ابدیت می شتافت! به تو که رسیدم، درخشش قلب های رئوف را نظاره کردم که به یاد تن های رنجور می تپید... تو که باشی، انسان به انسانیتش افتخار می کند. تو که باشی، نسیم محبت در زندگی هرکه نیاز به یاری دارد، می وزد. تو که باشی، خورشید ایمان درخشان می شود، برای در راه ماندگان و اعتماد به حیات سرشار می گردد. با تو، روح مجروحِ درماندگان تقویت می شود! با تو، جویبار رحمت و ایثار پر شورتر می گردد! با تو، این مهرورزی است که بر خود می بالد...

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی