حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

به دنبال امیر محمد 7 ساله!

مجتبی طحان | دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۴ ق.ظ

سیل که می آید، به هیچ چیز رحم نمی کند! نه کوچک و بزرگ نمی شناسد و نه پیر و جوان! می آید، ویران می کند و می رود و پس از آن، ما می مانیم و یک دنیا حسرت برای لحظه های آب برده! سیل که می آید، آرامش می رود...

سیل، حادثه مهیبی است که همه ساله به هنگام وقوع، جان تعدادی از هموطنان ما را می گیرد. سیل یک پدیده طبیعی است که در هنگام بروز مانند هر بلای طبیعی دیگری دارای آثار تخریبی غیر قابل اجتناب است. بر اساس جغرافیای طبیعی کشور و میزان حادثه خیزی برخی مناطق آن، در بعضی موارد اثرات سوء ناشی از وقوع سیل کمتر از زلزله نبوده و عدم پیشگیری از وقوع آن می تواند خسارات جانی، مالی و زیست محیطی جبران ناپذیری را بر جای گذارد.

خوزستان، استان حادثه خیزی به شمار می رود. شاهد این ادعا، حوادث و سوانح طبیعی و انسان سازی است که همه ساله، تعدادی از هموطنان خوزستانی را به کام مرگ می کشاند و ما در غم آنها عزادار می کند. سال هاست که برخی از مناطق خوزستان همانند لالی، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول، ایذه، ماهشهر و باغملک طعمه امواج خروشان و سهمگین سیل می شوند که در این میان، هم جان انسان ها در خطر می افتد و هم مال و محیط زندگیشان. روایت ما این بار از بخش هفت شهیدان شهرستان مسجدسلیمان است.

 

***

از دیدن لحظه های بارانی، صدای هیاهوی امیرمحمد با خنده های مادرش تا سقف آسمان رسیده بود. امیرمحمد 7 ساله که گویی برای اولین بار شاهد بارش بارانی تند و تیز شده بود، با 4 نفر دیگر از خانواده اش به سوی سرنوشت در حرکت بودند. یک خانواده 5 نفره با یک خودروی پراید برای دید و بازدید از اندیمشک به سوی لالی در حرکت بودند و برای دیدن اقوام لحظه شماری می کردند. در این میان، شدت باران هم باعث بروز سیل شدید شده بود.

پراید در سیل مهیب روستای پرنوشته غوطه ور شده بود و با امواج سهمگین آن، بالا و پایین می رفت. سه نفر از سرنشینان آن، پس از آن حادثه، به خارج خودرو پرت شده بودند و از سرنوشت امیرمحمد و مادرش خبری نبود. شاهدان عینی می گویند: یک پراید که 5 سرنشین شامل دو مرد، دو زن و یک پسربچه داشت، با بی احتیاطی از روی پلی عبور کرده بود که از زیادی آب سرریز رودخانه، پیدا نبود. به دلیل سرعت زیاد آب، ماشین به داخل رودخانه افتاد و دو مرد و یکی از زنان به بیرون از ماشین پرت شده و زنده ماندند و پراید با دو سرنشین دیگر غرق شد.

 

***

رییس جمعیت هلال احمر مسجدسلیمان با ابراز تأسف از حادثه پیش آمده می گوید: سیلاب شدید در رودخانه های محلی، معمولاً پل های روستایی را می پوشاند و اینجاست که رانندگان ماشین های سبک می بایست مواظب عبور و مرور خود باشند. پس از اطلاع از سوی مردم محلی مبنی بر وقوع این اتفاق، وضعیت و موقعیت کامل حادثه به پایگاه امداد و نجات امام موسی کاظم(ع) مسجدسلیمان اعلام و یک تیم امدادی با یک دستگاه آمبولانس به روستای پرنوشته بخش هفت شهیدان اعزام شد. پراید غرق شده توسط عوامل امدادی و مردم روستا در حدود نیم کیلومتر پایین تر از محل حادثه از آب بیرون آمد. عوامل امدادی هم عملیات جستجو و نجات در سیلاب را آغاز کردند.    

فریدون رفیعی ادامه می دهد: با تلاش شبانه روزی نیروهای امداد و نجات شهرستان های مسجدسلیمان و لالی جنازه مادر بعد از 24 ساعت پیدا شد و همچنان کلیه عوامل امدادی، بسیج و مردم در تلاش برای یافتن امیرمحمد 7 ساله بودند.

 

***

مسئول پایگاه امداد و نجات امام موسی کاظم(ع) مسجدسلیمان هم می گوید: بارش باران که به یکبارگی آغاز شده بود، کمی بوی زمستان هم می داد. بارش در این فصل چیز جدیدی نبود. حداقل ماجرا این است که مناطق شمال خوزستان، در اواخر فصل پاییز، شاهد این نوع بارش برق آسا و "پشت سد پرکن" هستند. در پایگاه نشسته بودیم؛ یک دورهمی ساده. در این هوای سرد و بارانی چای گرم می چسبید. در همین لحظات بود که باران، با قدرت و سرعت باورنکردنی، زمین و زمان را در هم آویخت. این باران فرصت ساز، حالا کمی بوی تهدید می داد. اعلام رییس جمعیت هلال احمر مسجدسلیمان آرامش ما را بهم زد. یک خودروی پراید با 5 سرنشین در سیلاب غرق شده بود و دو نفر هم مفقودی، تهِ این ماجرا بود. سریع به محل اعزام شدیم و با کمک مردم و دستگاه های امدادی پراید را از آب بیرون کشیدیم. 24 ساعت جستجو منجر به یافتن جنازه یکی از مفقودی ها شد. ولی هنوز تلاش برای یافتن جنازه امیرمحمد 7 ساله ادامه دارد.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی