حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

تشکیل مجمع مشورتی جوانان هلال احمر خوزستان

مجتبی طحان | چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ق.ظ

 اشاره: تاکنون جوانان در عرصه های پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، پیشرفتهای علمی و هسته ای و ورزش بخوبی نقش تاثیرگذاری ایفا کرده اند. جوانان کشور در عرصه های مختلف بسیار تاثیرگذار و بی بدیل بوده و امروز هم در عرصه سازندگی بسیار نقش آفرین هستند. جوانان سرمایه های ارزشمندی برای نظام اسلامی هستند که باید به نوعی مدیریت شوند تا پشتیبانی لازم از ظرفیتهای ارزشمند آنها انجام شود و برای بهره مندی از فعالیت های آنان و دستیابی به دستاوردهای بهتر باید وارد کارهای عملیاتی و اجرایی در حمایت از جوانان شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان، آینده سازان و سرمایه های انسانی و اقتصادی کشور هستند، می بایست از وجود این نیروهای پرانرژی و فعال به نحوی شایسته بهره برد. افزایش توان نقش پذیری جوانان، تقویت سرمایه های اجتماعی را به همراه دارد و بایستی از این سرمایه های ملی و ظرفیت های بالقوه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها استفاده بهینه کرد و جوان هراسی در کشور را به جوان باوری و جوان یاوری تغییر داد.

پیشنهاد تشکیل مجمع مشورتی جوانان برای مدیریت آینده در خوزستان

هفته هلال احمر امسال بود که استاندار خوزستان در همایش تجلیل از اعضای برتر جمعیت هلال احمر استان از تشکیل مجمع ساماندهی جوانان با هدف شناسایی چهرههای موفق برای مدیریت آینده در استان خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی در آن همایش به مقوله نهادسازی به عنوان یکی از محورهای مدیریت استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مجموعهای 60 تا 70 نفره در قالب مجمع مشورتی استان که کامل مستقل و بدون وابستگی به نهادی عمل میکند، تشکیل شده است که در این مجمع، افرادی با سلایق و افکار مختلف و صاحبنظر گرد هم آمدهاند.

وی با اشاره به جمعیت جوان نیروهای هلال احمر، عنوان کرد: سازماندهی مجموعه جوانان نیز از جمله اقداماتی است که در بحث نهادسازی مورد توجه مدیریت استان قرار گرفته است که اگر این تشکیلات با استدلال، منطق و کار علمی بیشتر جوانان شکل بگیرد، نتیجه بخش خواهد بود.

 

خوزستان، استان پیشتاز در تشکیل مجمع مشورتی جوانان

استاندار خوزستان اظهار کرد: جوانان زیر 30 سال پس از اینکه تحصیلات خود را به پایان رساندند، طبیعتاً باید وارد کار کارشناسی شوند و هر فرد در دسترس باشد، از امکانات بیشتری برخوردار است، لذا باید فرصتی فراهم شود جوانی که در شهر کوچکتر یا حتی روستاهای دور از دسترس زندگی میکند، فرصت استفاده از امکانات لازم را داشته باشد.

مقتدایی گفت: معتقدیم که رقابت در شرایط نابرابر به لحاظ بعد مسافت و امکانات، از عدالت به دور است. بنابراین زمینه برای شناسایی چهرههایی که میتوانند در آینده موفق عمل کنند، فراهم میشود.

وی تصریح کرد: در جهت نهادسازی در زمینه توسعه نیروی انسانی نیز قصد داریم مجمعی متشکل از جوانان با هدف مدیریت آینده در استان تشکیل دهیم. به این معنا که وقتی بخواهیم مدیری را در شهرستانی منصوب کنیم از این مجموعه آموزش دیده استفاده کنیم چرا که این افراد رشد یافته همان منطقه و شهرستان و آشنا به اوضاع است.

استاندار خوزستان در آن همایش افزود: امید است این مجمع در آینده بتواند سکاندار مدیریت استان باشد. خوزستان نیز به عنوان اولین استان در کشور این اقدام را انجام خواهد داد. منشأ این تحول نیز با جامعه هلال احمر خوزستان است چون کسانی که در این نهاد هستند که بیمنت و هدفمند فعالیت میکنند.

 

مجمع مشورتی جوانان خلاءهای جامعه را پر می کند

پس از این همایش و سخنان و پیشنهاد استاندار خوزستان بود که بحث مجمع مشورتی، رویکردی جدی به خود گرفت و در دستور کار جمعیت هلال احمر استان قرار گرفت. مجمعی مشورتی که به گفته مدیرعامل هلال احمر خوزستان می تواند خلاء های جامعه را پر می کند. از آن همایش هفت ماه گذشت و نخستین نشست این مجمع در آذرماه و در شهرستان اهواز تشکیل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در نخستین نشست مجمع مشورتی جوانان استان هدف از تشکیل این شورا را پر کردن خلاء های موجود در جامعه دانست و گفت: با برنامه ریزی می توانیم نقش آفرینی جوانان را در همه عرصه ها تثبیت کنیم و باعث پیشبرد اهداف والای  جمعیت هلال احمر شویم.

دکتر علی خدادادی افزود: به دنبال فرصت هایی بودیم تا این خلاها را بتوانیم جبران کنیم که مشارکت فعال مجموعه های توانمند هلال احمر به ویژه حوزه جوانان می تواند این خلاء را پر کند ولی به سازماندهی و انسجام بخشی نیاز دارند.

وی تصریح کرد: مشکلات زیادی جامعه ما را تهدید می کند به ویژه نیروهای جوان اکنون مشکلاتی دارند که به حل و بررسی نیاز دارد.

 

اعتیاد، هم تهدید و هم ریشه طلاق/ جوانان خط مقدم مبارزه با اعتیاد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این نشست با بیان اینکه  یکی از مشکلاتی که جوانان را تهدید می کند اعتیاد است گفت: جوانان نقش کلیدی در مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی دارند و خط مقدم مبارزه با اعتیاد هستند.

دکتر خدادادی ادامه داد: اعتیاد و بیکاری علت و ریشه بسیاری از موارد طلاق و اعتیاد عامل بیش از 55 درصد طلاق ها است و طبق بررسی های دیگر عامل سایر طلاق ها نه اعتیاد است نه مشکلات مالی.

 

فضای مجازی جامعه را مدیریت می کند/ ضرورت برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی جامعه را مدیریت می کند بیان کرد: به برنامه ریزی مناسب  برای مدیریت فضای مجازی نیاز داریم که خوشبختانه یکی از برنامه های راهبردی جمعیت برای مقابله با آثار سوء  ضای مجازی و کاربرد بهینه آن است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: فضای مجازی یک فرصت است که می تواند به یک تهدید برای جامعه ما تبدیل شود و دشمنان ما نگاه تهدیدآمیز به فضای مجازی دارند و جامعه به فضای مجازی به عنوان فرصت نگاه می کند.

دکتر خدادادی عنوان کرد: باید با آموزش لازم بتوانیم طریقه کاربری سالم و بهینه فضای مجازی را  فراهم کنیم چون روز به روز رو به گسترش است و فرصت ها و تهدیدات بسیاری را برای ما به وجود می  آورد.

وی اضافه کرد: مدیریت فضای مجازی و اگاهی بخشی یکی از ابزارهای مهم برای  ما است تا تحت تأثیر آثار منفی فضای مجاز قرار نگیریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه فضای مجازی یکی از پدیده هایی مورد علاقه جوانان است تأکید کرد: فضای مجازی فرصت ها و تهدیدات زیادی را پیش روی ما قرار می دهد و برای جامعه هم فرصت محسوب می شود هم تهدید.

دکتر خدادادی عنوان کرد: باید برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی داشته باشیم  و با آموزش می توانیم روش استفاده از فضای مجازی را فراگیر کنیم..

 

جوانان، سازندگان راستین جامعه امروز ما

وی گفت: تأثیرگذاری و نقش تعیین کننده جوانان درعرصه های مختلف یکی از علت های تشکیل مجمع مشورتی شورای جوانان است زیرا جوانان در فروپاشی حکومت طاغوت، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش اساسی داشتند و به دلیل قابلیت هایی که دارند سازندگان راستین جامعه امروز ما هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: اگر بخواهیم سرمایه گذاری کنیم و نگاه ما نگاهی سودمند باشد بهترین قشری که می توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم با توجه به طول عمر، سلامت و توانمندی جوانان هستند که می توانند تأثیرگذاری خودشان را در آینده روی جامعه نشان دهند.

دکتر خدادادی با بیان اینکه روحیه جوان به دلیل شرایط سنی خاصی روحیه انتقادگری است تصریح کرد: جوانان همه چیز را با دید نقادانه بررسی می کنند، ولی مدیریت این مسئله از طرف ما و جوانان می تواند تأثیرگذاری جوانان را بیشتر کند.

 

لزوم شناخت شرایط جامعه برای تصمیم سازی و تصمیم گیری جوانان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به لزوم شناخت شرایط اجتماعی برای تاثیر گذاری بر جامعه تصریح کرد: اگر جامعه و شرایط اجتماعی خودتان را نشناسید نمی توانید تصمیم بگیرید و تأثیرگذار باشید و برخلاقف منافع جامعه حرکت می کنید و تأثیرگذاری تان به حداقل می رسد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز خطاب به جوانان گفت: برای برآورده شدن خواسته های خود  آگاهی از شرایط جامعه می تواند توانمندی شما را افزایش دهد و شمارا به خواسته هایتان برساند ولی اگر بر خلاف سنت،فرهنگ و عرف جامعه حرکت کنید جواب منفی می گیرید.

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی