حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

طرحی که ماندگار شد!

مجتبی طحان | سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۲۰ ب.ظ

گفتگوی صمیمی با رییس جمعیت هلال احمر دشت آزادگان
 
 
اشاره: دشت آزادگان نام آشنایی است برای کسانی که جنگ تحمیلی و دفاع جانانه دلیرمردان و شیرزنان ایران زمین را به چشم دیده اند و دفاع مقدس را بوجود آورده اند که این دیار کهن شهدای بسیاری را به آستان جانان تقدیم کرده است. سال ها از آن واقعه می گذرد و امروز خون شهیدان ان حماسه سترگ به رنگ سرخ امدادگران هلال احمر پیوند خورده است و در فعالیت هایی ازقبیل امدادرسانی به زائرین اربعین حسینی(ع) و راهیان نور در سراسر سال گره خورده است. یاسر ساعدی رییس جمعیت هلال احمر شهرستانی است که بچه هایش با از خودگذشتگی و فداکاری مثال زدنی، از همه هستی خویش برای خدمت به این زائرین گذشته و می گذرند. صحبت های خواندنی او را در این مجال مرور می کنیم. او که تأثیر عمیقی از روزگار حضور در جمعیت هلال احمر گرفته است. 
آشنایی و ورودتان به جمعیت هلال احمر چگونه رقم خورد؟ 
آشنایی من بر می گردد به سال 1378 و حضور در کلاس امداد و کمک های اولیه. این حضور هنگامی مستحکم تر شد که وارد دانشگاه پیام نور سوسنگرد شدم و در کانون دانشجویی هلال احمر آن دانشگاه ثبت نام کردم. با تلاش همه بچه های عضو، کانون ما در آن زمان یعنی سال 1380 یکی از بهترین و قوی ترین کانون های دانشجویی کشور در اجرای فعالیت ها بود. این ارتباط تا سال 84 که دبیری کانون بر عهده من بود، ادامه داشت. در همین سال ها فعالیت های امدادی و فرهنگی مناسبی را در سطح کشور انجام دادیم که منتج به کسب مقام دوم کانون های دانشجویی هلال احمر در سطح کشور شد. با علاقه ای که در من بوجود آمد، در آزمون استخدامی جمعیت هلال احمر شرکت کردم  حدود سال 86 بود که به سمت رییس جمعیت هلال احمر دشت آزادگان منصوب شدم و این سمت کماکان ادامه دارد.
 
چرا به هلال احمر وارد شدید؟
چون از نوجوانی با جمعیت هلال احمر آشنا بوده و همکاری شبانه روزی داشته ام، هلال احمر را مجموعه ای از عشق، مهربانی، مردم داری و خدمت صادقانه به کسانی که در سخت ترین لحظات نیاز به امداد دارند، می دانم. زیباترین و بهترین ره آورد کار در این سال ها، دعای خیر مردم است که در بدترین شرایط زندگی به دادم رسیده است. مسئولیت ها و موقعیت های شغلی زیادی را رها کرده و به جمعیت هلال احمر وفادار مانده ام فقط به خاطر عشقی که به مردم نیازمند و آسیب دیده داشته ام و همه این داستان به این دلیل است که هلال احمر ارگانی است که تمام کارها را در خود خلاصه کرده است و بهترین چیزی را که ما پس از خدمت با خود خواهیم داشت، دعای خیر مردم است.
 
در طول سال های خدمت خسته هم شده اید؟
کار در هلال احمر با ذات و روح بشریت عجین شده و به دل می نشیند. خدمت به هم نوع، خدمت به مردم، روحیه خاصی به انسان می دهد و همین هم باعث شده که هیچ وقت احساس خستگی نکنم. خدا را شاهد می گیرم هر زمانی کارهای ما در جمعیت بیشتر بوده، بنده احساس شعف و سرخوشی بیشتری کرده ام و راغب تر به ادامه فعالیت در این سازمان گشته ام که البته همه این ها از لطف خداوند بوده است که خدای بزرگ هرگاه برای شما خیری بخواهد، رفع احتیاج خلق را در دست تو می گذارد. شاید عمده ترین راز عدم خستگی من، احساس خوشایندی است که از لبخند افراد نیازمند کمک برمن اثر می کند.
 
تاثیر هلال احمر در زندگی شما.
جمعیت هلال احمر موجب افزایش توان روحی، حس بشردوستی و مطرح شدن در بین افراد جامعه و کار در هلال احمر فرصتی بود برای  اینکه از نزدیک درد نیازمندان و محرومان را لمس نمایم و این فرصت طلایی باعث شد حداکثر توان خود را در ادای دین به تمام کسانی که موفقیتم را مدیون حمایت ها و دعاهای خیرشان می باشم، به کار گیرم. علاوه بر این تمام خانواده من عضو هلال احمر هستند. فرزندم محمد حسین با 9 سال سن، یکی از فعال ترین اعضای جمعیت هلال احمر دشت آزادگان به شمار می رود. همه خانواده در ترویج فرهنگ هلال احمر و نوع دوستی در جامعه فعالیت می کنند. به شدت از همراه و مشوق من هستند. اکثر وقت من در زندگی برمی گردد به کار در هلال احمر ولی با همه این تفاسیر هیچ گاه مشکلی برای من پیش نیامده است.
 
هلال احمر و اعضای آن از نظر شما.
بدنه هلال احمر را اعضای داوطلبی از آحاد جامعه تشکیل می دهد که این مجموعه ی عظیم و این سرمایه پاک انسانی، دارای زلال ترین و پاک ترین افراد با رویکرد انسان دوستی هستند که هیچگونه چشمداشت و انتظاری به پاس تلاش هایشان ندارند!
 
از فعالیت های مؤثر هلال احمر دشت آزادگان برایمان بگویید.
در حال حاضر یکی از مهترین برنامه هایی که تمام فعالیت مرا تحت الشعاع قرار داده، خدمت به زائرین اربعین حسینی(ع) و کاروان های راهیان نور است که باعث شده نزدیک به 6 ماه از سال را به انجام این مأموریت های مهم و سنگین گذاشته ایم تا بتوانیم خدمتی مطلوب به زوار و هموطنانمان داشته باشیم.
 
در خصوص پوشش امدادی زائرین اربعین توضیح دهید.
شاید شیرین ترین لحظات و زیباترین خاطرات من به عنوان یک عضو کوچک جامعه بزرگ هلال، در زمان خدمت به زائرین اربعین حسینی(ع) متولد می شود. اما شروع این طرح به عنوان یکی طرح بزرگ که چندسالی است با قدرت و شدت تمام اجرا می شود، برمی گردد به سال 1389 و ایام بسیار سرد اربعین. یکی از شب های منتهی به اربعین در تماسی با بنده، خواستار کمک به زائرینی شدند که زیر باران و در هوای دهشتناک مرز از نظر سرما، گرفتار صدور ویزا شده و پشت مرز مانده بودند. در آن لحظات حساس که شبیه مواقع بحرانی بود، مجالی برای اخذ مجوز از مرکز و حتی استان وجود نداشت؛ بنده به حسب وظیفه، تعداد محدودی چادر، پتو و موکت را به مرز چذابه برده و اردوگاه کوچکی برپا کردیم و مشکلی از مشکلات اساسی زائرین نینوا را حل نمودیم. سال بعد این برنامه بسیار مفصل شد. سازمان جوانان و سازمان داوطلبان وارد ماجرا شده و با گستردگی تمام و با اعتبار ویژه مشغول اجرای این طرح شدند. خدمات شایسته ای هم در آن سال انجام شد مانند اسکان اضطراری، توزیع غذا و بسته های بهداشتی و غذایی. همچنین فعالیت های فرهنگی هم در این برنامه اجرا گردید و در حاشیه این برنامه درمانگاه اضطراری با همکاری معاونت درمان و توانبخشی برای تکریم زائرین برپا شد. در سال های بعد قضیه کمی متفاوت تر شد. مقامات سیاسی و اجتماعی کشوری و استانی به جرگه خادمین زائران حسینی(ع) وارد شدند. جلسات متعددی در کشور، استان و شهرستان های درگیربرگزار گردید که نشان از اهمیت موضوع بیش از پیش داشت و در نهایت بنای مجموعه مدیریتی استان بر این استوار شد که خدمات شایسته ای به زائرین اربعین ارائه شود.
 
این طرح را در سال های آینده ادامه می دهید؟
اگر زنده بودم و در دشت آزادگان مسئولیتی داشتم، با اطمینان خاطر ادامه خواهم داد. اگر در سوسنگرد نبودم، چند روزی را مرخصی گرفته و برای خدمت به زائرین حضرت سیدالشهدا به این اردوگاه خواهم آمد. همه کسانی که در این راه گام نهاده اند، چنین حسی دارند و این احساس را مدیون حضرت اباعبدالله هستند.
 
 
در حال حاضر وضعیت جمعیت هلال احمر را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
شرایط امروز هلال احمر با دیروزش بسیار فرق کرده است. در حال حاضر جمعیت هلال احمر ما، از سازمان های امدادی قدرتمند در سطح خاورمیانه و حتی جهان است و به حمدا... با نیروهایی که در این مجموعه چه در سطح استانی و چه در رده ملی خدمت می کنند، شاهد رشد چشمگیری در حوزه امداد و نجات و فعالیت های بشردوستانه هستیم که آوازه اش در کل دنیا پیچیده است. دستاوردهای آن همه تلاش، امروز متجلی شده است و اگر فرمایش رهبر معظم انقلاب در زلزله آذربایجان را نصب العین خود قرار دهیم، باید گفت که آن همه جانفشانی برای حفظ نسل امروز است که به فرموده رهبری، سرعت امدادرسانی باورنکردنی است و این، یعنی جوشش خون شهدای امدادگر در رگ های امدادگران امروز جمعیت هلال احمر و چه دستاوردی بزرگتر از این می توان یافت؟ علمی بودن کارها، خدمات به روز و دقیق هلال احمر به مردم در همه زمینه ها از دستاوردهای بزرگ امروز است.
  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی