حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

گاهنامه انتقادی با محور فعالیت های جمعیت هلال احمر

حوالی هلال

به احترام همه آنانی که بشردوستی سرلوحه زندگیشان بوده است و تمامی هست و نیست خویش را برای این آرمان بزرگ بشری تقدیم نموده و می نمایند. آنان که امدادگری را فراتر از زمان و مکان دریافته اند و در این راه ملامت هیچ ملامت کننده ای، ذره ای تردید و کوچکترین خللی بر عزم استوارشان وارد نمی سازد؛ چون باورشان، با بشردوستی بارور شده است.

طبقه بندی موضوعی

مشارکت اجتماعی؛ یکی از شاخص های پویایی جامعه

مجتبی طحان | سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۰۹ ب.ظ

 

گزارشی از تشکیل نخستین مجمع مشورتی جوانان در هلال احمر خوزستان

 

حرف اول

بحث مشارکت جوانان در توسعه همه جانبه کشور از جمله مباحث مورد علاقه جوانان و کارشناسان و صاحب‏نظران است. علاقه‏مندان به اعتلای ایران اسلامی سخت بر این باورند که باید از تمامی توانمندی‏های کشور برای توسعه بهره برد. در این میان جوانان به عنوان نسلی پویا و بالنده و دارای تخصص و تعهد خواهان ایفای نقش هر چه مؤثرتر در پیشرفت مملکت هستند. مشارکت اجتماعی از آن دست مواردی است که به عنوان یکی از شاخص های پویایی جامعه تلقی می شود به طوری که بالا رفتن مشارکت می تواند مسئولیت پذیری افراد یک جامعه را نشان دهد و در مقابل، قدرت مطالبه گری مردم از مسئولان را بالا ببرد تا در فرآیندی هم افزا، مسیر شد آن جامعه فراهم شود. در واقع مشارکت جوانان به معنای حساس شدن آنها به اموری است که منافع عمومی و ملی یک کشور را دنبال دارد. نسل جوان با استفاده از ابزارهای خدادادی خود نظیر خلاقیت و نیروی مضاعف می تواند موتور محرک مشارکت اجتماعی باشد. در صورت ورود این قشر از جامعه به عرصه های مختلف اجتماعی می توان شاهد بهبود شرایط کشور در شاخص های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بود.

 

نهادسازی، یکی از محورهای مدیریت استان خوزستان

هفته هلال احمر امسال بود که استاندار خوزستان در همایش تجلیل از اعضای برتر جمعیت هلال احمر استان از تشکیل مجمع ساماندهی جوانان با هدف شناسایی چهرههای موفق برای مدیریت آینده در استان خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی در آن همایش به مقوله نهادسازی به عنوان یکی از محورهای مدیریت استان اشاره کرد و گفت: سازماندهی مجموعه جوانان از جمله اقداماتی است که در بحث نهادسازی مورد توجه مدیریت استان قرار گرفته است که اگر این تشکیلات با استدلال، منطق و کار علمی بیشتر جوانان شکل بگیرد، نتیجه بخش خواهد بود.

 

فعالیت در هلال احمر؛ بی منت و هدفمند

استاندار خوزستان با اشاره به جمعیت جوان نیروهای هلال احمر، اظهار کرد: جوانان زیر 30 سال پس از اینکه تحصیلات خود را به پایان رساندند، طبیعتاً باید وارد کار کارشناسی شوند و هر فرد در دسترس باشد، از امکانات بیشتری برخوردار است، لذا باید فرصتی فراهم شود جوانی که در شهر کوچکتر یا حتی روستاهای دور از دسترس زندگی میکند، فرصت استفاده از امکانات لازم را داشته باشد.

مقتدایی گفت: امید است این مجمع در آینده بتواند سکاندار مدیریت استان باشد. خوزستان نیز به عنوان اولین استان در کشور این اقدام را انجام خواهد داد. منشأ این تحول نیز با جمعیت هلال احمر خوزستان است چون کسانی که در این نهاد هستند که بیمنت و هدفمند فعالیت میکنند.

 

رفع خلأهای جامعه با مجمع مشورتی

پس از این همایش و سخنان و پیشنهاد استاندار خوزستان بود که بحث مجمع مشورتی، رویکردی جدی به خود گرفت و در دستور کار جمعیت هلال احمر استان قرار گرفت. مجمعی مشورتی که به گفته مدیرعامل هلال احمر خوزستان می تواند خلاء های جامعه را پر می کند. از آن همایش هفت ماه گذشت و نخستین نشست این مجمع در آذرماه و در شهرستان اهواز تشکیل شد.

 

تأثیرگذاری و نقش تعیین کننده جوانان؛ علت تشکیل مجمع

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان هدف از تشکیل این مجمع مشورتی را پر کردن خلاء های موجود در جامعه می داند و می گوید: با برنامه ریزی می توانیم نقش آفرینی جوانان را در همه عرصه ها تثبیت کنیم و باعث پیشبرد اهداف والای جمعیت هلال احمر شویم.

دکتر علی خدادادی می افزاید: به دنبال فرصت هایی بودیم تا این خلاها را بتوانیم جبران کنیم که مشارکت فعال مجموعه های توانمند هلال احمر به ویژه حوزه جوانان می تواند این خلاء را پر کند ولی به سازماندهی و انسجام بخشی نیاز دارند.

وی ادامه می دهد: تأثیرگذاری و نقش تعیین کننده جوانان درعرصه های مختلف یکی از علت های تشکیل مجمع مشورتی شورای جوانان است زیرا جوانان به دلیل قابلیت هایی که دارند سازندگان راستین جامعه امروز ما محسوب می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به مقوله مهم سرمایه گذاری بیان می کند: بهترین قشری که می توانیم روی آن سرمایه گذاری کنیم با توجه به طول عمر، سلامت و توانمندی جوانان هستند که می توانند تأثیرگذاری خودشان را در آینده روی جامعه نشان دهند.

 

جوانان؛ ثروت های واقعی کشور

بیژن فتاحی راد معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان نیز با استقبال از ایجاد این مجمع مشورتی می گوید: باید از ظرفیت جوانان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی در فعالیت های گروهی استفاده شود چرا که قشر جوان ظرفیت بی بدیل کشور ما محسوب می شود. جوانان ایران، ثروت های واقعی این کشور هستند اما به دلیل ساختارهای نامناسب فرصت رشد و پیشرفت برای آنها فراهم نمی شود و برخی از آنها با خروج از ایران در کشورهای دیگر به مدیران برجسته تبدیل شده و جایگاه های قابل توجهی را به دست می آورند. بنابراین سرمایه گذاری بر جوانان و ایجاد بسترهای لازم برای پذیرش مسوولیت به وسیله آنها یک ضرورت اجتماعی به شمار می رود. پویندگی و بالندگی دو ویژگی مهم قشر جوان است. جوانان بهترین و مناسب ترین نقش و موقعیت را برای رشد و بالندگی کشور در تمام عرصه های مختلف از جمله علمی، اقتصادی و حتی بین المللی دارند. جوانان پتانسیل قوی ای برای توسعه باشند.

 

مشارکت اجتماعی؛ ابزار مهم توسعه ملی

عارف نقدی پور به عنوان یک جوان عضو جمعیت هلال احمر در خصوص تشکیل مجمع مشورتی می گوید: جوانان این سرزمین در هر دوره از زمان بنا به نیاز تاریخ مشارکت اجتماعی خود را به رخ جهانیان کشیده اند. مشارکت اجتماعی که امروزه به یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه ملی در کشورهای جهان سوم بدل شده است. لازمه رسیدن به این سطح از مشارکت که نهایتاً توسعه ملی را به همراه داشته باشد نیازمند زیرساخت های فکری است که دخالت دادن در فرآیند تصمیم گیری از اولین زیرساخت های فکری مورد نیاز است به این معنی که مدیران برخود واجب بدانند که در تصمیم گیری های خود به مردم و به خصوص جوانان فرصت مشارکت در تنظیم اهداف و راهبردهای مناسب برای بهبود مداوم بدهند.

 

افزایش مشارکت اجتماعی در گرو افزایش سرمایه اجتماعی

سلیمه ترکیان هم که یکی از فعالترین جوانان هلال احمر خوزستان محسوب می شود، بیان می کند: اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﺑﻌﺎد آن، اﻓـﺰاﻳﺶ ﻣﻴﺰان ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻮاﻧﺎن را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد. جوانان با حضور در جامعه دچار انواع کنش های فردی و گروهی به منظور دخالت در تعیین سرنوشت خود، خانواده و جامعه خواهند شد. فعالیت اجتماعی، جوانان را برای اداره زندگی خود توانمند می سازد و در آنان نسبت به دستاوردهای توسعه، احساس مالکیت ایجاد خواهد نمود. البته این امر برای جوانان هلال احمری که از ابتدای ورود به این تشکیلات، کار گروهی را یاد گرفته و تمرین می کنند، کمی آسانتر می نماید.

 

جوانان؛ جویای مشارکت و به دنبال مسئولیت پذیری

عباس حاجی پور هم که در حوزه جوانان و هم در حوزه امداد فعالیت می کند، می گوید: اجتماعی شدن و ایجاد حس مشارکت در جوانان تنها یک رهیافت برای رسیدن به توسعه پایدار نیست بلکه خود هدف توسعه پایدار است، زیرا جوانان به دستاورد و توسعه ای که خود در آن مشارکت داشته‌اند متعهد و پایبند خواهند بود. جوانان جویای مشارکت اند، ﺟﻮاﻧﺎن باید اﺣﺴﺎس کنند ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺑﺎﻻﺧﺺ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﺑﻪ آراء و ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت آﻧﺎن ارزش ﻣﻲ دهند و ﺑﺮای آﻧﺎن پاداش و ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻗﺎﻳﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮد اﻋﺘﻤﺎد ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﻧﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ آن ﻣﺸـﺎرﻛﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺟﻮاﻧﺎن در ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و نادیده گرفتن این نسل در فعالیت‏ها، تحولات و تعاملات کشوری به معنی نادیده گرفتن واقعیت‏ها عینی جامعه بوده و به نحوی چشم‌پوشی از آن چه که عملاً وجود دارد، محسوب می‏گردد.

 

حرف آخر

در حال حاضر این مجمع مشورتی در خوزستان و زیر مجموعه جمعیت هلال احمر این استان تشکیل شده و هر ماه تشکیل جلسه می دهد. کمیسیون های مختلفی نیز در این مجمع راه انازی شده و حول محورهای مختلفی فعالیت می کند. تلاش در جهت افزایش اعتماد، مشارکت مدنی و مشارکت اجتماعی جوانان، باعث بهبود روابط اجتماعی و اعتماد بین آنان با بدنه اجتماعی و ساختار قدرت شده و این وضعیت کمک می کند تا کشور از حداکثر نیروی انسانی و مادی در جهت توسعه استفاده نماید.

 

  • مجتبی طحان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی